View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Altså, jeg har full forståelse for at folk er redde for nye ting, og det er helt greit å ikke ville ta vaksinen. Men drit i å rasjonalisere det bort med at samfunnets kollektive ekspertkunnskap tar feil, eller late som at man avstår for å gjøre risikogruppene en tjeneste. Det er bare teit.


OK, så hvor lenge synes du det skal testes før man tar i bruk ny medisin? Hvor store skal studiene være? Hvilke studier synes du mangler konkret på disse vaksinene? Hva sammenligner du med? Jeg regner jo med at dette er en vurdering du tar på andre medisinske nyvinninger også, og at du ikke mener gammel teknologi alltid er bedre enn ny teknologi.

Hvis det bare er en magefølelse om at det har gått litt fort i svingene så er det litt vagt, synes du ikke?
Vis hele sitatet...
Normalt tar det 10 til 15 år for og få noe godkjent. Da vil jeg regne med at det er nøye testet. Så det med at min magefølelse er litt vag har du sikkert rett i siden jeg ikke er forsker på feltet. Men det er nå min mening.

Ingen covid vaksiner er pr dags dato godkjent. Di har noe som heter betinget godkjenning.

I situasjoner der det er et stort udekket medisinsk behov, som under en pandemi, kan myndighetene godkjenne en vaksine før man har all dokumentasjon som vanligvis kreves. Dette kalles betinget godkjenning (markedsføringstillatelse) og er en mulighet for å sikre rask tilgang til en vaksine under en pandemi. Betinget godkjenning gis før man har langtidsdata om effekter og bivirkninger, og godkjenningen er gyldig for et år av gangen.


Sakset fra

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...zer/id2815667/