View Single Post
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Flytting hjem er ikke definert som nødvendig reise. Politiet har i et par publiserte saker argumentert for at det er en nødvendig reise, men det er ikke noe som følger av noen av departementets og helsedirektoratets i overkant mange og motstridende veiledninger. Se eks. Helsenorge om hva som defineres som nødvendig reise: https://www.helsenorge.no/koronaviru...odvendig-reise
Vis hele sitatet...
Merk at jeg snakket om å "flytte hjem til Norge etter et lengre utenlandsopphold ifbm. jobb eller skolegang", ikke bare å flytte hjem.

Lenken du refererer til lister blant annet opp:
  • Arbeidsreiser
  • Reiser til og fra Norge for personer som er bosatt i Norge, men som arbeider midlertidig i utlandet
  • Reiser på grunn av sterke velferdshensyn. Dette kan være: samvær med mindreårige barn, eget barns fødsel, besøk til nærstående som er alvorlig syk eller døende, eller deltakelse i begravelse eller bisettelse til nærstående.
  • Studiereiser ut av Norge for studenter ved norske studiesteder
  • Reiser til og fra Norge for studenter som er bosatt i Norge, men som studerer i utlandet

Det er jo en skjønnsmessig vurdering, så det kan jo gå begge veier, men det er ikke utenkelig at det kan vurderes som en nødvendig reise til tross for ekstraoppholdet i ettertid.

Sitat av Makkamann1 Vis innlegg
Tias: Håper du har rett, noe jeg tror.
Vis hele sitatet...
Makkamann1: Nei, jeg håper ingenting, jeg prøver bare å tolke reglene. Å følge loven er ikke å utnytte et smutthull. Personlig syns jeg gjerne du kan dra på karantehotell: et halvt års opphold i Amsterdam for å røyke hasj er i mine øyne latterlig unødvendig, men det er heldigvis ikke jeg som bestemmer dette
Sist endret av Tias; 12. mai 2021 kl. 10:02.