View Single Post
Sitat av Gamgee Vis innlegg
1. Ingen som påstår at det må være "stridsklargjørende", hvis du med det mener "bli bedre til å sloss", eller noe lignende. Krigføring handlet nok ekstra mye om psykologi før oppfinnelsen av skytevåpen, så hvem vet hva de fant på. Hvis du ikke har lagt merke til det så har mennesker en tendens til å finne på ganske rare ting. Kan godt forestille meg at en gjeng med gærninger kunne hatt sin strategiske funksjon i en liten middelalder-hær.

Skjønner ikke helt hvor du vil med å snakke om reseptorer og nevrotransmittere. Ut ifra hva jeg har skjønt fra de få triprapportene jeg har lest, så er ikke datura inkompatibelt med å bevege seg og veive med armene.
Vis hele sitatet...
Men hvis den miksen ikke gjør deg bedre til å slåss, hvorfor bruke den i kamp? Også står det: "...had only one aim and that was to bring down the enemy commanders". Hvordan oppdager du enemy commanders når du ser helt andre ting enn det som faktisk foregår fremfor deg?

Som jeg tidligere skrev - disse plantene er veldig vanskelige å dosere, ikke fordi folk ikke hadde digitalvekt på 500-tallet, men fordi det er enorm variasjon i mengde alkoloider fra plante til plante (av samme art), og mellom forskjellige deler av en og samme plante (blader, røtter, frø). Så det er helt umulig å ha en pålitelig oppskrift. 20 frø datura den ene gangen ga ønsket effekt, en annen gang drepte de en kis. Hvem som vil bruke noe så uforutsigbart?

En annen ting, forfatteren skriver - "...can give a man waking nightmares even as it takes away his fears". Selve setningen gir ikke mening - urtene gir deg altså mareritt i våken tilstand, men fjerner frykt? What?