View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av FrkRabagast Vis innlegg
Dessverre har man ikke krav på noe når det kommer til medisinering. Dette er bestemt på legens egne helhetlige vurdering hvorvidt medisinsk behandling er nødvendig for deg. Vet av mange drittleger som nekter å skrive ut medisiner til folk som sårt desperat trenger det. Noen leger er rett og slett så trangsynte og livredde for eventuelle konsekvenser av å skrive ut medisinpreparater til folk. Skulle folk utviklet avhengighet selv av helt alminnelig foreskrevet bruk, f.eks av ADHD medisin eller andre A/B-preparater så er det i hovedsak legen som har en stor del av ansvaret for at dette har skjedd og derfor er de redde for å skrive ut sterke medisiner. Så hvorfor i helvette kunne det ikke vært et valg å underskrive en kontrakt hvor det står noe som sånn "Ola Nordmann er inneforstått med konsekvenser av bruk av dette preparatet, og tar herved selv all ansvar hvis avhengighet skulle opptre. Lege Kari Nordmann velger å gi ut X som behandling av Y men tar all ansvarsfraskrivelse fra avhengighet/misbruk." også voila, så trenger man bare og signere kontrakten og da er det i boks og da kan man ikke saksøke legen hvis man har blitt avhengig av f.eks opiater. En slik løsning hadde nok gjort det enklere å få det man trenger av medisiner.
Vis hele sitatet...
La meg prøve å dra hodet ditt ut av ræva di.

I USA så har de en opiat krise nettopp fordi at legene får skrive ut disse medikamentene til hvermansen som ber om de, det er også indikasjoner på at legemiddelselskapene har påvirket leger til å skrive ut mer av disse avhengighetsskapende medikamentene.
Det dør ca 180 mennesker daglig av medikamentoverdoser.

I følge en annen annen tråd her på forumet er det visst problemet i Norge også, at man tyr til medikamenter hele tiden.
Og ja, jeg vet den tråden er omtrent pølsevev, jeg bruker den bare for å illustrere at det er folk med det nøyaktig motsatte synet du har på legens bruk av reseptblokka.

Problemet ligger i ansvar.
Denne løsningen din om ansvarsfraskrivelse fungerer ikke i praksis, vi har etablerte menneskerettigheter i den siviliserte delen av verden og den tillater rett å slett ikke myndighetene å avskrive seg ansvaret for en borger ved å skrive ut et fiffig dokument på måten du foreslår:
Det vil fremdeles gå ut over samfunnet, med mindre vi faktisk deporterer personene som skulle falle utenfor: De vil bruke helsetjenestene mer hyppig p.g.a. sykdommen sin og det vil gå ut over venner og familie, vi kan også nevne at politiet må involvere seg i hendelser med berusede personer.

Problemet er at du ser bare saken fra en side. Og selv om jeg lener meg mot at det trengs endringer i behandlingstilbud, og spesielt interessert i at vi får en Narkotikalovreform, så er jeg smertefullt klar over hvor umulig noen rusbrukere er: Og spesielt de som misbruker medikamenter. Noen av de føler de har en slags opphøyd status, for de bruker jo bare medisiner for de er syk, mens jeg som f.eks foretrekker cannabis er Narkoman.

Så helt ærlig, ja det er folk det er synd på i situasjonen du beskriver, men det er faen meg en del hæstkuker der ute og som virkelig burde ta et blikk innover seg selv og se hvor skapet står.

Å skylde på Legene, de er også mellom barken og veden, blir fåfengt: De må forholde seg til reformer og politiske avgjørelser, ofte ment i beste mening som ikke slår ut som det er tenkt. Underbemanning og overtidsarbeid er mer regelen enn unntaket.
I tillegg så må de prøve å sitte å analysere hvem som trenger visse narkotiske legemidler og hvem som prøver å lyve til seg slikt for rus med en overhengende tanke om at hvis de tråkker feil så kan de miste lisensen. Studielån og minst 8 år med utdanning rett i dass
Sist endret av Dodecha; 10. desember 2020 kl. 13:20.