View Single Post
Sitat av Pope Vis innlegg
Men å for eksempel at jeg ikke aner hva jeg snakker om, bare fordi det ikke står noe om min angst i journalen min hos legen, blir litt feil.
Vis hele sitatet...
Det har jeg da virkelig ikke sagt heller. Jeg aner ikke hvilke erfaringer du har, og det er sikkert mange med angst som ikke er diagnostisert. Jeg bare sier at vi trenger et mer nyansert språk enn å kalle all unødig bekymring for angst. Da må vi isåfall ha noen andre ord for å beskrive det de opplever, de som ikke klarer å gå ut døra på ukesvis.

Symptomene kan være identiske som hos de med alvorlig angstlidelse, uten at det nødvendigvis hemmer folk nevneverdig i hverdagen.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt altså. Jeg tror ikke noen kan ha symptomene til en alvorlig angstlidelse uten å bli hemmet av dem. Da får man inntrykk av at det er deg som er svak eller noe, andre hadde kanskje klart å ta seg sammen. Alle føler jo det du føler av og til, det bare hemmer dem ikke. Men alvorlige angstsymptomer er ikke noe du bare tar deg sammen av uten videre. Jeg hører det av og til selv, ment som en slags trøst antakelig, at "de fleste føler nok på det du opplever nå en gang i løpet av livet". Nei. Alle har vanskelige perioder, men de fleste går faktisk ikke gjennom det her. Nå har forsåvidt ikke jeg en angstdiagnose, men poenget er det samme.