View Single Post
I like turtles
Skyfex's Avatar
Før FM ble stengt så syntes jeg DAB-diskusjonen var ganske interessant. Jeg var vagt for, men ingen entusiast. Hvem er vel det? DAB er ganske usexy. Men jeg skjønner ikke hvorfor folk fortsetter å mase om det nå som FM-nettet er stengt. Nå vil SP gjenopprette FM-nettet. Jeg kan ikke tenke meg et mer tullete forslag. Nå som folk har kjøpt hundretusenvis av DAB-radioer og adaptere så har på en måte mange av argumentene mot stenging av FM blitt irrelevante. Kanskje vi ikke skulle tatt kostnaden med å bytte. Kanskje DAB vil dø ut. Men nå har vi nå tatt kostnaden, og å gjenopprette FM vil bare gjøre alt verre.

Her er en del poenger jeg har tenkt igjennom fra tidligere diskusjoner, som jeg synes er veldig viktige, men som sjeldent blir diskutert.

1. Asymptotisk markedsandel: Både FM og DAB vil tape i møte med streaming. Men toget forsvant ikke da bilen kom, selv om bilen på mange måter var overlegen. Det er helt selvinnlysende at DAB vil konvergere mot en større markedsandel enn FM. Jeg tror nå nisjen for radio alltid vil eksistere, og nisjen for DAB - som gir flere radiostasjoner for lavere kostnad - vil være større enn for FM. Det er godt mulig FM vil dø i møte med streaming, mens DAB har sjansen til å overleve. Damptoget ville aldri overlevd møtet med bilen, men diesel- og el-lokomotiver har overlevd.

2. Har noen et bedre forslag til bruk av frekvensbåndet rundt 80-500Mhz? Såvidt jeg vet er kringkasting og radiokommunikasjon/nødnett den mest egnede måten å bruke frekvensbåndet til. Rekkevidden og båndbredden passer ikke for mobildata. DVB/DAB er en åpenbart mye bedre utnyttelse av båndet enn analog TV/FM, og det er lite tegn til at noen annen bruk er aktuelt.

3. Mange foreslår at mobildata vil erstatte både FM og DAB (og at det dermed ikke er verdt å bytte - bare bruk FM til det dør ut). Men finnes det noen enhet som bruker mobildata som man kan si med god sannsynlighet vil fungere om 20 år? 2G og 3G fases ut. Sannsynligvis vil 4G/LTE etterhvert fases ut til fordel for 5G og enda bedre teknologier. Jeg har ikke sett noen diskusjon om å fastsette en mobildata-standard med varighet over flere tiår. Sånn bør det kanskje også være. Det er slik vi får raskere og raskere hastighet, og bedre utnyttelse av båndene som mobildata bruker.

Nå er det egentlig bare å vente og se om vi gjorde riktig valg eller ikke. Jeg tror det var lurt å få et raskt bytte. Noe annet ville bare ført til sløsing, både med dobbel drift (som er ekstra stor belastning i langstrakte Norge) og med kjøp av radioer uten DAB (å bare true med stenging en dato i nær fremtid fungerte åpenbart ikke). Jeg er optimistisk til at DAB vil leve i beste velgående i flere tiår framover, og ha en viktig funksjon som en langsiktig og stabil kringkastingsteknologi. Jeg tror ikke streaming vil ta over for alle. Folk har forskjellig smak, og DAB vil alltid gi enkle løsninger som fungerer uten mye UI og knot. Kanskje jeg begynner å bli gammel - jeg begynner å få sansen for enkle løsninger. Jeg satt opp DVB/Riks-TV hos mormor og på hytta i sommer, og det var en glede å sette opp noe som ikke krevde et hav av bokser og kabler og minst to fjernkontroller. Fjernkontrollen i seg selv er undervurdert forresten. Tenk et grensesnitt som ikke endrer seg hver uke og som kan brukes i blinde!

Kanskje vi en dag vil få en mobildata-teknologi som kan ta over komplett, en som vil være robust i alle nødsituasjoner, og som er stabil og garantert å fungere over mange tiår. Men slik jeg ser det er en slik standard langt, langt unna.