View Single Post
Sitat av Stingray Vis innlegg
Når vi senere (og det BLIR!!!) skal oppgradere hele el-nettet her, blir det 25A på alle kurser og jord! Foreløpig er det bare viktig at ikke nettverket også ryker når kursen til TV-en osv. ryker. PC-en og TV-en er på separate kurs. PC-ens er 25A. Så, den ene stikkontakten som forsyner TV og nettverket får nå 25A forsynt fra kursen til PC-en. Det vil jeg tro at skal gå bra
Vis hele sitatet...
25A på alle kurser høres veldig overkill ut, blir veldig stort tverrsnitt på alt av kabler i huset. Det er mer vanlig at det legges opp flere kurser med 16A, og så må du eventuelt få en større hovedsikring.

Det er dessuten ikke vits å sikre en vanlig stikkontakt med 25A, da den maks skal belastes med 16A(10A kontinuerlig). Om det er lovlig vet jeg heller ikke.


Sitat av Stingray Vis innlegg
Som sagt; Jeg kommer uansett til å koble på 25A kursen på den kontakten. Det jeg altså lurer på er om det er mulig å koble på 25A selv om den allerede er koblet på 10A?

Eller; To kurser som er koblet på samme kabel? Har googlet litt, og det ser ut som at det er lovlig, "men ikke til å anbefale"?
Vis hele sitatet...
Som nevnt må du passe på at det er samme fase som du kobler til i stikkontakten, ellers får du kortslutting.
Altså du skal måle 0V mellom begge ledningene som går til N og begge ledningene som går til L.

Strømmen til stikk kommer vel fra begge kurser, så du risikerer at den trekker langt mer enn 10A, til tross for at 10A kursen ikke tripper.
Sist endret av Roaccu; 6. april 2018 kl. 17:17.