View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Fått 2 lignende episoder på MDMA+hasj. Begge utløst seint på natten etter en MDMA-kveld hvor hjernen er ekstra mørbanka og er da mye mer mottakelig for psykoser etc. Folk undervurderer hasj - spesielt under påvirkning av andre rusmidler. Kan nesten garantere at dette ikke hadde skjedd hvis du ikke hadde røyket da du tok MDMA (selv om du ikke burde tatt det 1 uke etter flein.) Synes dog det er merkelig at MDMAen ble testet og du likevel ikke fikk sove før klokken 11 på morgenen..

Det er vanskelig å gi noen svar på når/om dette vil gå over. Hjernen er så utrolig kompleks og det er mange faktorer som spiller inn.. Sannsynligvis går det over. Søvn er viktig for deg og for å restituere hjernen (+kosthold og mosjon, likevel kommer det i andrehand etter søvn)

For min del satte den første episoden såppas spor i meg at jeg sleit med angst + den allerede depresjonen ble verre året etter. Brukte MDMA med terapeutisk formål 4-5 ganger det året og det hjalp veldig. Rørte ingenting annet av rusmidler grunnet noia for den opplevelsen jeg hadde.

Ca 2 år etter kjente jeg så og si kurert. Ingen angst eller depresjon. Jeg "fant meg selv" igjen og så på hva jeg hadde gått gjennom som noe positivt - for hva om det ikke hadde gått bra eller jeg hadde fortsatt med daglig røykings som jeg allerede da hadde gjort 6 år?

På en hyttetur med gode venner på sensommeren med perfekt setting droppet jeg MDMA igjen. Ingenting spesielt med det; hadde jo brukt dette suksessivt over flere år med god psykoterapeutisk resultat. Forskjellen her fra de andre gangene var at jeg var dum nok til og røyke igjen på trippen. Da var det ganske nøyaktig 2 år siden sist havna i psykose og som jeg akkurat hadde blitt frisk av. Det samme skjedde igjen. Ikke like brutalt, men nesten.

Nå har det gått nesten 3 år og er fortsatt ikke frisk. Har aldri hatt synsbedrag - hverken under eller etter psykosene - men den selvdestruktive vrangsforestillingen om meg selv er der fortsatt.

Men det er lys i tunnelen. Gått til 5 forskjellige psykologer under veis og er halvveis i et 5-årig helsefaglig studie.

"Problemet" her er at hjernen er veldig kompleks og det er så mange faktorer som spiller inn. Som sagt så vil du med all sannsynlighet bli helt frisk - men det er likevel umulig og si noe om hvor lang tid det tar.

Vil uansett anbefale deg og holde deg LANGT unna hasj og stimulanter (jeg veit at MDMA er en stimulant, men her mener jeg spesielt amfetamin/kokain.) Søvn er viktig og kanskje helt avgjørende for deg nå.