View Single Post
kjedelig streiting
Jeg sleit jævlig med dette før og føler fremdeles på det, og det jeg kan si er at du bare må gjennom det, og husk at selv om det føles ut som alle ser nervøsiteten rett gjennom en, så gjør de ikke det. Husker spesielt en episode hvor jeg stod foran 40-50 stk fra et stort selskap her i landet, og følte jeg dreit meg loddrett ut pga nervøsiteten. Snakket med 3-4 stk som var tilstede etterpå og tilbakemeldingen jeg fikk var at presentasjonen var god, mens et par påpekte at de så jeg kanskje var litt nervøs.

Nå begynner jeg dog å bli vant til det å presentere og en presentasjon er ikke noe jeg gruer meg veldig mye til lenger.

Et annet tips er selvsagt å øve deg godt i speilet på forhånd. Et manus kan hjelpe noen, mens andre foretrekker å snakke på frihånd. Finnes sikkert diverse rus/legemidler som kan hjelpe, men du skriver at du går en master i økonomi og jeg vil derfor tippe at det derfor ikke er usannsynlig at du kommer til å måtte møte slike situasjoner også i yrkeslivet. Da er det like greit å face frykten nå hvor du fremdeles studerer, istedet for å måtte gjøre det i en jobb hvor du tross alt ikke kan ta deg noen halvlitere/piller før du skal fremføre noe.

Og husk: Halvparten av folka tilstede som hører på en presentasjon sitter uansett med tankene et helt annet sted uansett.
Sist endret av legalize_it; 30. september 2017 kl. 20:53.