View Single Post
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Les tråden på nytt, vi snakker ikke om ungdomsskolen her.

Føler deg, TS! Du har altså prøvd å øve ordentlig og dermed kan alt du skal si? Det er best å snakke uten manus, men hva med å lage et manus på forhånd som du memoriserer? Har ikke samme problem som deg, så vet ikke helt hva som kan hjelpe. Ikke noen erfaringer med medisiner heller, men tror faktisk legen kan hjelpe deg med dette. Hva med en liten dose sobril?

Ellers hjelper det å øve i samme lokale som du skal holde presentasjonen. Gå i auditoriumet du skal presentere i på kvelden og øv deg der. Dernest tror jeg det kan være en idé å snakke med professoren. Han er nok enig i at det er det faglige som er viktig. Dersom du sliter med presentasjonsangst må det vel være mulig å komme innom kontoret for å ha en faglig samtale, og trekke denne inn i vurderingen?
Vis hele sitatet...
Holder fortsatt med det jeg skrev egentlig. Det handler mye å tenke "Hva er FAKTISK det værste som kan skje?" Da kommer man helt sikkert frem til at det ikke er så farlig alikevel.
De andre som skal presentere tenker kun på hvordan de skal fremføre, ikke hvordan du fremfører. Et godt tips jeg kan gi er å finne en person litt lenger bak i salen og se mye på den personen (En person du føler deg avslappet/trygg å se på). Da blir det mindre stressende for min del hvertfall.

Dere vet den følelsen når dere glemmer eksakt hva dere skal si og tar pause i noe som føles ut som "20 sekunder", du står der faktisk bare i 2 sekunder mens du tenker. Noe som er helt normalt, og selvfølgelig helt greit når du presenterer. Du kan til og med ta en slurk vann mens du presenterer om du glemmer akkurat hva du skal si for å tenke på det imens du tar slurken.