View Single Post
Hei godtfolk!
Lenge siden jeg har skrevet noe her inne, men returnerer til stadighet når jeg sliter med et eller annet.

Denne gangen sliter jeg med en skjerm fra samsung som er låst.
Den har hengt som en menyskjerm i en cafe, og havnet hos meg når den ble byttet ut med noe som var litt mer moderne. Fikk desverre ikke med meg fjernkontrollen for den var forsvunnet.

Skjermen det er snakk om er en Samsung LH32MGQLBC/EN. Fjernkontrollen har en knapp som heter LOCK for å forhindre at noen tukler med skjemen.

Når jeg slår på skjermen velger den VGA input. Denne får jeg ikke endret fordi safety lock er aktivert.

Jeg har lastet ned IR-fjernkontroller til telefonen og har fått utslag på en app, med en "mal". Trykker jeg på VIDEO i appen, så får jeg opp melding på skjermen om Safety Lock, på samme måte som når jeg prøver knappene på skjermen.
Liker å tro at jeg da er inne på noe når det gjelder IR-koden som sender til skjermen.

Den appen jeg bruker gir meg valget om å endre knappene. Ser da at VIDEO knappen sender følgende kode:
0xE0E0 0x807F

Hvis jeg ikke er helt på viddene så er header/pre-data i signalet 0xE0E0, og kommandoen er 0x807F.
De andre knappene starter også med headeren 0xE0E0, og kommandoen forandrer seg.
Mine uttallige google søk finner mange IR-koder i pronto-hex som ikke hjelper meg noe særlig, og ingen resultater sier noe om LOCK.
Fant en manual fra samsung som beskriver Safety lock, men da med en annen header (0xAA) og kommandoen 0x5D. Prøvde å legge denne inn i fjernkontrollen, både med manualens header og den som allerede ga utslag uten hell.

Strengen som sendes til skjermen må ha noe data. I manualen sto det definert følgende:
Header Command DataLength Data Checksum

Har prøvd med følgende:

0xAA 0x5D10
0xE0E0 0x5D10
diverse kombinasjoner av begge to.

0 = Lock off
1 = Lock on

Er det riktig av meg å anta at header IKKE forandrer seg for forskjellige funksjoner?
Noen som kan hjelpe meg i riktig retning?
Dersom man kan gjøre en Hard Reset av skjermen så vil det være godt nok for da kan jeg bytte input direkte på skjermen.
Hvis noen har en fjernkontroll med LOCK knapp og kan lese av signalet så hadde det vært konge!

//Fortvilet tulling