Tråd: Et paradoks
View Single Post
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Marori Vis innlegg
I the Prestige prøver Hugh Jackman å få laget en teleporteringsmaskin. han ender opp med en som bare kan teleportere han 40 meter, og som lager en klone i samme sveiva. Han bestemmer seg for å bruke maskinen i showet sitt uansett, og sender klonen som blir skapt ned i en tank full av vann for å drukne.
Vis hele sitatet...
Flere spoilers fra The Prestige, så ikke les om du ikke har sett den:

Er ikke dette feil? Er det ikke sånn at han som er på scenen drukner aka han vet selv at han blir å drukne, og klonen blir den "nye" personen hver eneste dag?

Siden det faktisk ikke er noe teleportering der, bare at en klone blir produsert 40 meter unna, ergo må han drepe seg selv og klonen vil være den som overlever hver dag. Det var ihvertfall det jeg syns var kult, at han var såpass ekstremt fokusert at han tok selvmord hver eneste dag.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dette er et gammelt paradoks som eksisterer i en rekke varianter. En av de mer kjente er Theseus skip. Idéen er kort og godt følgende: Hvis du bytter ut en planke på et skip, er det da den samme skuta?
Vis hele sitatet...
Konseptet her blir jo litt annerledes. I TS sin hypotese så blir det jo som å ødelegge det første skipet og så bygge en identisk kopi.

Jeg ville definitivt ikke tatt selvmord for en million kroner selv om en identisk klone av meg kunne nytt godt av pengene. Hvis det hadde vært sånn at den nye klonen faktisk hadde vært MEG, så betyr det at hvis jeg på en eller annen måte kunne overlevd teleporteringen så det hadde vært to versjoner av meg, betyr det at jeg kunne sett med 4 øyne og opplevd alt begge versjonene opplevde?

Neppe, ergo vil det være selvmord å gå inn i en maskin som dreper deg og lager en tro kopi.
Sist endret av Dongerino; 25. desember 2016 kl. 23:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.