View Single Post
Tenkte bare å bumpe denne tråden litt, og også gjerne få luftet ut den ekle følelsen som henger igjen etter forrige krangel.

Personlig synes jeg MBTI er en veldig artig greie! Ikke fordi man skal ta den helt seriøst og identifisere seg med den på et personlig plan, men fordi det kan hjelpe deg med å forstå hvordan du tar inn inntrykk fra verden og hvordan du bedre kan håndtere dine negative fakter.

Nå skal det selvfølgelig sies at i og med at dette tar utgangspunkt i 4 hovedkategorier, og at du enten er x eller y i disse, og man har en maksimal mulighet for 16 forskjellige personlighetstyper, er ikke denne 100% eksakt og det er mange faktorer som spiller inn. Du kan føle noe fra en personlighetstypen passer deg, mens annet fra en annen personlighetstype er mer deg på andre områder.

Det Carl Jung la merke til, som fikk han til å pønske ut dette systemet å kategorisere mennesker i, var måten de prosesserte verden. Hva var det de la vekt på, hva var det de ignorerte og hvordan valgte de å reagere på det de nettopp opplevde? Det er jo klart det er fellestrekk blant folk, og at man kan si at "du er mer sånn enn sånn", men noen absolutt sannhet ligger det ikke i det. Det er klart hva du føler i det du tar testen spiller noen rolle, og ikke minst hvordan du ser på deg selv og hvor godt du kjenner deg selv.

Det jeg synes er moro med MBTI er hvordan man kjenner seg igjen i mye av det som er stereotypisk for din personlighetstype, samtidig som man kan finne steder på internett hvor andre med samme personlighetstype samles og prater om alt mellom himmel og jord - og finne ut at det de snakker om også (som oftest) interesserer deg, og problemstillingene de har og måten de ser på seg selv minner mye om hvordan du ser på deg selv og problemer i hverdagen som opptar deg.

Nå er det mange deler av den stereotypiske ENTP-personligheten jeg overhodet ikke synes minner om meg, og det er mange ting andre ser på som en selvfølge ved en ENTP som jeg er helt motsatt på. Allikevel synes jeg det er en veldig artig ting å lese litt om, og det er jo en morsom måte for folk å finne ut litt om deg før man har blitt ordentlig kjent.

For det å vite MBTI personlighetstypen til noen er noe helt annet enn å kjenne en person, og det kommer et punkt hvor du kjenner en person såpass godt at MBTI-personlighetstypen spiller nada rolle og ikke forteller deg noenting, fordi du vet hvordan spesifikt den personen fungerer.