View Single Post
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Nei, men jeg har vært borti nok Tyttebær til å være ganske sikker på at særdeles mange av disse gutta selv tror at de har politimakt når de er på jobb. Dette gjelder i særdeleshet de som kun har vekterkurs, og ikke fagutdanningen...

I en tråd tidligere ga jeg utrykk for hvor idiotisk det er å skulle lære seg kampsport for forsvar, fordi de som har behov for dette som oftest oppsøker disse situasjonene. Om en vekter blir utsatt for angrep, skal han selvsagt kunne forsvare seg, men som det blir sagt av andre i tråden, vil opplæring i nærkampsteknikk gi deg et instinktivt reaksjonsmønster som er farlig.

Har selv blitt lagt i nakkegrep av en vekter, som selv mente dette var helt trygt, og som hadde lært dette på MMA-trening... Han fikk sparken, heldigvis.
Vis hele sitatet...
Og der fikk vi jo svaret på din negative innstilling mot vektere.
At du har blitt tatt nakkegrep på er så klart ikke OK, og livsfarlig, men det slår ikke alle over en kam.
Nå har jeg vært i bransjen i snart ti år, vært i kontakt med hundrevis av vektere og aldri opplevd den innstillingen du snakker om. Såklart er det dårlige frø hos vektere som det er i alle yrker, men verken noe mer eller mindre enn andre bransjer etter min erfaring. Hvis det er som publikum du har alle disse møtene med negative vektere, kan det hende at det er din holdning og atferd som løser ut det negative aspektet?

Nok off topic:

Hva andre mennesker på et forum sier, legger ikke jeg til grunn for hva som er "sant", så fremt du ikke kan backe påstanden om at mennesker med opplæring i nærkampteknikk med forskning og fakta, så enser jeg ikke stort av det.
Jeg har selv trent Krav Maga, som er mer et forsvar enn sport ( det er blandt annet ingen turneringer eller stevner i KM), og om det har gitt meg noe så er det muligheten til å vurdere riktig teknikk til riktig tid. At jeg kan svimeslå en person betyr overhodet ikke at jeg gjør det.
Jeg finner det mye bedre å bruke riktige trygge teknikker, enn teknikker jeg lærte for et par år siden på et kurs, som blir utført på dårlig vis og derfor potensielt farlig vis.