View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Her er jeg faktisk ueing. Hvis du har trent masse og kjenner dine egne ferdigheter og begrensninger, så får du selvtillit. Det er gull verdt når du skal ordne opp i en konflikt. Sett at en full ape hisser seg opp og truer deg, men du vet at du kan feie ham av banen med armen i fatle - da blir du ikke nervøs og du holder deg rolig. Da er det også lettere å snakke situasjonen i havn og deeskalere konflikten. Det er nokså sjelden at noen bare angriper deg uten forvarsel; en konflikt bygger seg gjerne gradvis opp. Hvis den ene parten holder seg i ro, så blir det også vanskelig for den andre å fyre situasjonen opp. Blir du redd og stressa så gjør du feil og ting går lettere til helvete. Har du troen på deg selv og viten om at du ikke er i fare så holder du deg rolig og handler deretter.

Selvsagt har du de som pumper jern og trener karate og drømmer om en anledning til å denge noen helseløse i 'selvforsvar'. Slike rasshøl finnes jo. Men det å ha et ønske om å kunne slåss er ikke nødvendigvis et ønske om å måtte bruke det. Jeg oppfatter innvendingen din som litt éndimensjonal.
Vis hele sitatet...
Argumentasjonen din har noen forutsetninger som ikke alltid stemmer. For det første kan også en slik selvtillit forsterke konflikten. Den fulle apen kan oppleve selvtilliten som provoserende. For det andre tror jeg at veien mellom hvilke grep og teknikker som er innenfor ved en sivil borgerarrest lett kan gli ut. Situasjoner vil for de aller fleste oppleves som stressende, og det er lett for å ta til teknikker som senere vil gi vedkommende trøbbel med påtalemyndigheter fordi makten ikke står i stil med det som var nødvendig. Dette har vi hatt flere tilfeller av, jeg husker spesielt episodene i Oslo i 2008-2009.

Jeg tror at alt handler om hvordan man kommuniserer, og at man bruker politi til oppgaver som tilhører politi. Med det som utgangspunkt kan jeg ikke se hvilke situasjoner en vekter stiller sterkere med kampsporterfaring, snarere tvert imot.