View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av U.S.Marshall Vis innlegg
Det koster mye mer å holde en fange fengslet hele livet enn det koster og ta livet av vedkommende der og da. Jeg tror at kriminaliteten ville sunket hvis man fikk dødsstraff for f.eks pedofili og seriemord, såfremt at det er åpenbart at rett person er dømt. Jeg er også for(til en hvis grad) tortur. F.eks mot ABB
Vis hele sitatet...
Erfaringer frå USA tyder på at det er dyrare, på grunn av apparatet rundt dødsstraffa. USA er ein av dei få rettsstatane som og har dødsstraff.

Kvifor trur du kriminaliteten ville gått ned for t.d. pedofili? Og er seriemord så stort samfunnsproblem at det er spesielt relevant? Eg kan ikkje komme på at det har skjedd i spesielt stor skala i Noreg. Og er virkelig skilnaden på 21 år og dødsstraff spesielt avskrekkande om du seriøst vurderer overlagt drap? Eg tviler.

Og kva tortur mot nokon som har tilstått skal tene for er underleg. Tortur mot nokon som ikkje har tilstått... vel. Du har jo det gigantiske problemet med falske tilståelser, som er reelt nok med kun psykisk press, utan fysisk tortur.