View Single Post
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xasma Vis innlegg
Vel, du bommer totalt. Det var IN, og så husker jeg ikke de siste. Men da har vel jeg bare misforstått testen, og du måtte hjulpet meg med å ta den, siden du har en annen konklusjon basert på skriblerier på et forum? Noe sier meg hele var INTJ/INFP/INTP, men jeg er ikke sikker. For øvrig kan man helt fint være uinteressert i hva en test gir deg selv, og fortsatt påpeke hvorfor det er vissvass. At jeg fikk IN noe på en test der jeg hovedsaklig svarer "jeg vet ikke" fordi jeg ikke har nok informasjon til å bedømme noe sier jo sitt.
Vis hele sitatet...
Godt mulig du er INTJ da (ettersom du virker reflektert og oppegående, og dine argumenter ikke er direkte urasjonelle), du deltar jo fortsatt i diskusjonen. Det er kult. Jeg fikk bare et intrykk av at du var en ekstrovert type, men der tok jeg altså feil. Det er heller ikke så veldig lett å vite hva personlighet folk er uten å faktisk ha møtt de i virkeligheten.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Igjen, du misforstår min kritikk. Min kritikk går på at å plassere noen i en kategori vi ikke faktisk objektivt kan si at finnes, med vage spørsmål er jo på nivå med cold reading. Det er bombardering av spørsmål og fungerer som rovdyr på at vi mennesker godtar automagisk, mens avvisning krever å tenke seg om(ref anbefalte bok).
Vis hele sitatet...
Som nevnt tidligere, det er ikke en gang nødvendig å ta en test dersom man kjenner seg selv godt. Testen i seg selv er ikke poenget, og jeg kan være enig i at det er mange dårlige tester der ute. Dessverre er det ikke så mange andre verktøy man kan bruke, men du kan jo lese mer om det, og prøve å forstå hvordan de forskjellige funksjonene er satt sammen, og hva som i sin helhet utgjør de forskjellige funksjonene, da blir det kanskje lettere å forstå MBTI.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Jeg har ikke studert psykologi nok til å bruke fagterminologi, men man har den evige "hvem er jeg" problematikken, og som jeg nok var for vag i refereansen til. Er jeg den jeg selv tenker jeg er, eller er jeg den andre ser meg som? Eller er jeg den jeg tror at andre ser meg som? Og så videre. Poenget er at når du har et konstruert bilde av alle du kjenner, men det trenger ikke være korrekt. Så når du mener noe er feil, og veileder ham til å svare på en spesiell måte, så gjør du det nok med de beste intensjoner. Men du er mer opptatt av at testen skal få svaret du/han mener er riktig, så folk mener den har noe for seg, og tar de på nytt, fremfor å faktisk vurdere at en test er feil. Det er faktisk direkte sammenlignbart med å tegne blinken etter man har skutt.
Vis hele sitatet...
Noen mennesker er lettere å typere enn andre, ettersom de har bestemte mønstre som er lett å observere. Nå har jeg kjent min venn i ganske mange år, og vet hvordan han er i forhold til arbeidsoppgaver, skole, holdninger til autoriteter, hvordan han er med andre mennesker, hvordan han behandler andre mennesker, hvordan han er når han møter nye mennesker osv. Han er rett og slett en typisk ESTP og da er det ikke så vanskelig å typere han som det. Jeg tror min veiledning faktisk gjorde at han fikk feil resultat, ettersom jeg ser veldig mange snille sider ved han og hvordan han behandler venner, familie osv. Noe som kan ha ført til at han svarte mer omsorgsfult enn han egentlig er. For han bryr seg ikke noe om hva andre mennesker mener om han (selv om han bryr seg om andre mennesker), og han lar ikke andre menneskers meninger om han påvirke hans hverdag eller holdninger. En ESFP er mye mer emosjonelt engasjert, og vil mye lettere bli såret dersom en venn feks bryter en avtale, eller kan begynne å lure på om noe er galt dersom man ikke får svar på en melding. ESTP bryr seg rett og slett ikke, og vil mest sannsynlig ha glemt at de sendte en melding til å begynne med, eller om det er noe viktig ringe de opp.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Nei takk, jeg foretrekker å velge mine venner og samtalepartnere utifra andre kriterier enn en test der en hellig troende må hjelpe meg med å ta testen riktig, slik at jeg får svaret jeg/den hjelpende part mener jeg skal ha.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at jeg velger mine venner utifra personlighetstype. Jeg kjenner som sagt veldig få personer som er min personlighetstype i virkeligheten. Jeg har venner av alle typer personligheter, men stort sett NT, eller NF personligheter. Det er jo ikke noe jeg bevisst har valgt, men jeg kommer lettere overens med de og da blomstrer vennskap skal du se. Jeg har også et fåtall venner som er SF eller ST, men med de er det vanskeligere å ha intellektuelle samtaler og diskusjoner med, og det kan fort bli litt overfladisk. Likevel er jeg stor fan av personlighetstyper som ESTJ, da de får ting gjort, har orden og system på ting, er bestemte osv. Uten sånne personlighetstyper hadde verden vært fullstendig kaos. De fleste ledere er ofte ESTJ eller ENTJ.

Sitat av entropi Vis innlegg
At Xasma ikke tror på dette trenger ikke bety at han ikke har nok kunnskap om og forståelse for teorien. Det kan tvert imot bety at han har for mye kunnskap om psykologi og om metodekritikk til at han går på det. Det trenger heller ikke bety at han har en personlighetstype som gjør at han ikke skjønner hvor bra teorien er. Kanskje personligheten hans tvert imot gjør at han har den vitenskapelige og logiske tilnærmingen som skal til for å se at den ikke holder vann.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal snakke for Xasma, men ja, det er lov å være skeptisk. Jeg var selv skeptisk når jeg ble introdusert for det for nesten 10 år siden. Jeg skjønte absolutt ikke hvorfor han som introduserte meg for det var så jævlig hyped på det. Jeg fikk en rekke forskjellige resultater, og nye resultater hver gang jeg tok forskjellige tester, og de samme testene. Jeg kunne rett og slett ikke nok om hele MBTI til å skjønne hva det egentlig var, og jeg følte jeg kunne kjenne meg igjen i alle personlighetene jeg fikk, og ble egentlig bare mer forvirret av hele greia. Nå ganske mange år senere kjenner jeg meg selv mye bedre. Som tennåring hadde jeg nok ikke nok erfaring til å vite hvem jeg faktisk var, eller se et mønster i min egen væremåte. Jeg trodde lenge jeg var INTP, ettersom jeg kan være ganske tilbaketrukket av meg, og trodde alltid jeg var introvert. Men så skjønte jeg at jeg egentlig ikke er introvert, jeg orker bare ikke å være sosial med mennesker som ikke gir meg noe særlig, da sitter jeg heller hjemme å leser en bok. En annen vesentlig forskjell mellom INTP og ENTP er feks at INTP sin prefererte funksjon er Introverted Thinking, altså de analyserer og reflekterer før de setter seg ut i verden. ENTP har første preferanse som Extrovert Intuition som gjør at de ofte bare kjører på uten å helt tenke så mye over det. De er derfor veldig spontane og impulsive mennesker som gjerne bare gjør det de har lyst til å gjøre uten å tenke så alt for mye på konsekvenser som kan komme i ettertid. De lever veldig i nuet. "Fortid er historie, framtiden eksisterer ikke, det eneste vi har er nuet".

Sitat av entropi Vis innlegg
Det er også en rar antagelse at han ikke er interessert i å lære mange nye ting, og at han er skeptisk til at mennesker skal samarbeide og forstå hverandre. Kanskje han bare ikke mener dette er måten å oppnå det på? Er det slik at alle som ikke sverger til denne teorien er motstander av lærdom og forståelse?
Vis hele sitatet...
Jeg tror du må ha lest noe mellom linjene som absolutt ikke er der, for jeg har aldri sagt at Xasma ikke er interessert i å lære noe, jeg snakket her om ENTP, men jeg har aldri sagt at dette er den eneste personlighetstypen som er nysgjerrig eller ønsker å lære noe nytt. Men det er forskjellige grunner til at mennesker ønsker å lære noe nytt, eller tillegge seg ny kunnskap eller nye egenskaper. En typisk ESTJ feks ønsker gjerne å lære noe nytt dersom det er nyttig for den, og de kan tillegge seg ny kunnskap som er relevant for de i feks arbeidslivet. Feks, dersom de jobber innenfor salg leser de kanskje en bok om nye salgsteknikker for å bli bedre på nettopp dette. En ENTP feks, kan lese en bok om salgsteknikker av ren curiositet, selv om de ikke en gang jobber innenfor salg, og heller aldri har noen planer om å noen gang jobbe innenfor det. Jeg synes du tolker ganske fritt utifra hva jeg sier, og vrir det rundt til hva du ønsker å lese framfor hva jeg faktisk skriver. Så for å svare på spørsmålet ditt; nei, jeg tror ikke alle som er skeptiske er motstander av lærdom og forståelse. Det er fint å stille spørsmålstegn, og tvile på hva enn det måtte være, så det synes jeg er bare bra. Jeg prøver absolutt ikke å overbevise noen som helst, de som ikke er interesserte trenger ikke være interesserte. Jeg prøver bare å gi informasjon rundt de forskjellige personlighetstypene og MBTI, da det florerer mye forvirring her. Selvfølgelig bør man ta MBTI med en klype salt, dette er ingen sannhet, verden er uansett subjektiv og mennesker er komplekse.

Slenger ved et funksjonskart over de forskjellige personlighetstypene: