View Single Post
Bearass: Her må jeg nesten henvise til bl.a. det Provo har nevnt tidligere i tråden. Selv om man ser helt bort ifra Moseloven - noe Jesus gjorde det klart at han ikke gjorde i Matteus 5 - finner vi en haug med arkaiske syn, f.eks. dette med kvinnelige prester. Det er riktig nok ikke Jesus, men Paulus som skriver dette i 1. Timoteus:

Sitat av 1 Timoteus 2:11-12
En kvinne bør lære seg i ro og full underkastelse. Jeg tillater ikke en kvinne å undervise eller å ha myndighet over en mann, hun må være stille
Vis hele sitatet...
Men Jesus sa faktisk ingenting om homofile han heller. Igjen er det Paulus, som aldri noensinne møtte Jesus i det virkelige liv, som forfektet synet i sine brev. Kirken har gått bort ifra forbudet mot kvinnelige prester, men tviholder på retten til å fortsette antihomokjøret. Selv om man skulle mene at GTs lover er nøytralisert, er det vanskelig å se dette som noe annet enn at Kirken allerede selektivt "driter i det som står i bibelen, og har et annerledes gudsbilde enn det bibelske".

Det er selvfølgelig en god tendens, for historien er full av grusom praksis som NT ikke fordømmer, som f.eks. slavehold. Jesus ventet åpenbart at hans tilhengere skulle holde slaver og straffe dem etter behov, og det nærmeste vi kommer idéen om at slaver kunne være likeverdige mennesker finner vi igjen hos Paulus, som anbefalte én tilhenger å frigi én slave som hadde vist seg å være en spesielt bra fyr.

I dag kan det virke fjernt at Bibelen i sin tid ble brukt som rettferdiggjøring av slaveholdet i Amerika, eller at det for noen tiår siden var helt uhørt å innsette en kvinnelig forstander. På samme måte tipper jeg det vi står oppi nå vil fremstå som trangsynt og gammelmodig om noen år.
Sist endret av kallisti; 20. april 2016 kl. 19:31.