View Single Post
Jeg tror de fleste kan røyke av og til uten problemer, har gjort det selv tidligere (sluttet pga angst). Men det er et psykoaktivt stoff, og hos folk med en særlig psykisk sårbarhet/disposisjon for psykiske lidelser kan det utløse ganske alvorlige ting. Jeg har jobbet mye i psykiatri og har møtt flere med cannabisutløst psykose av ulikt slag, inkludert schizofreni. Dette skjer med et lite fåtall selvsagt, men for de jeg møtte var resultatet resten av livet på institusjon.

Før noen klikker med at canbabis ikke er farlig, så la meg presisere at det ikke er det som gir dem sykdommen. De har selvsagt vært disponert for å få psykose, og røyking er en av mange ting som kunne vippet dem over kanten. Kanskje hadde de kommet dit uansett før eller senere, kanskje ikke. Ofte var røykinga i starten en selvmedisinering for mindre psykiske plager. Jeg for min del hadde nok droppet røyking helt med din psykiske historie, men det er ditt valg. Uansett bør du i alle fall ikke røyke for å dempe angstsymptomer.