View Single Post
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
For å tydeliggjøre noe jeg skrev tidligere i tråden så skriver jeg litt mer selv om vi har beveget oss bort fra temaet, som vanlig
Dersom en kvinne bærer fram barnet for at det skal adopteres bort må det selvfølgelig gå gjennom lovlige offentlige kanaler. Så vidt jeg vet er det sosialkontorene som godkjenner adoptivforeldre fremdeles.
Å adoptere bort barnet er nok et alternativ for kvinner/jenter som selv er i mot abort. De slipper å ta et valg som går i mot deres egen moralske/etiske overbevisning. Jeg tror det vil være lettere å leve med ett slikt valg enn å ta abort. Kvinner som selv er i mot abort kan også bli ufrivillig gravide. I konservative kristne miljøer var i alle fall denne problemstillingen oppe til debatt for en tid siden.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
La oss si det slik at noen velger å bære frem to barn, og adopterer bort ett av dem. I dine øyne så er dette en fin ting, for et barn slipper å bli abortert. Problemet med din argumentasjon er ikke bare at du appelerer til følelser, men at du til syvende og sist setter et ufødt barns rettigheter foran en voksen kvinne som selv er i en bedre stand til å ta en avgjørelse om sin livssituasjon og evne til å oppdra ett eller flere barn.

Dersom hun velger å adoptere bort ett av barna så er det en hel rekke andre moralske og etiske spørsmål som vil dukke opp;

-Barnet vil på et tidspunkt ønske å møte sin biologiske mor/foreldre.
-Hvordan velge hvilket av barna man beholder?
-Livssituasjonen kan endre. Når barna er ti år gamle og familieøkonomien har blitt sterkere. Moren må nå gå rundt og tenke på at hun kunne ha beholdt barnet hos seg selv, men nå lever det et helt annet liv et annet sted.
-Og for å dra det langt; du adopterer bort barnet ditt og det havner i en familie med en pedofil far. Barnet blir misbrukt.

Det er vel og bra at din historie om adopsjon er til etterfølgelse. Det er dessverre kun anektodisk, og står for ingen ting i denne diskusjonen.

Murloc satte det på spissen da han nevnte straffen for ikke å få barn, men jeg er for så vidt enig. Det ironiske oppi det hele er jo at tusenvis av milliarder av potensielle barn møter sin skjebne i toalettpapir, kondomer, gymsokker og mye annet rart daglig. Det samme med alle barna som kunne ha eksistert dersom p-piller ikke fantes.

Liberale abortlover og lett tilgjengelig prevensjon er som oftest et tegn på et velutviklet demokrati, ettersom det motsatte fører til overbefolkning, økt fattigdom, økte helseplager som følge av ulovlivge aborter osv. osv.