View Single Post
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Med dette mener du at jeg selge hva jeg vil over nettet selv om det ikke stemmer med produktbeskrivelsen så er det kjøpers ansvar? Dette t.o.m når jeg starter en auksjon på nettet hvor kjøper ikke får se varen først?
Vis hele sitatet...
Kontekst er viktig Jens1. Det er nødt til å være en vesentlig mangel i forhold til hva man burde kunne forvente ut fra beskrivelse, alder, pris, etc. Alt henger sammen. Det er ikke angrerett ved privatkjøp. De fleste burde skjønne at det i realiteten her er snakk om en angrende kjøper og ikke en reell reklamasjonssak. Det skjønner konfliktrådet også.

I denne saken vil det telle i negativ retning for selger at man har valgt å ikke se varen før kjøp. Tror du det er uten grunn at forbrukerrådet anbefaler å ikke kjøpe bruktvarer usett? Du står mye svakere enn ved kjøp av ny vare fra firma. Så enkelt er det.

Egentlig faller hele saken på hvorvidt man med "skinnsofa" kan forvente at det er ekte skinn eller om imitert skinn også går under samme kategorisering. Her spiller pris inn. Du får det du betaler for. Jo mindre noe koster, jo mindre kan du forvente. Har enda til gode å se noen komme med en kategorisering som brukes i praksis om sofaer med imitert skinn. Selv Ikea kategoriserer sin Klippan-sofa under "skinnsofaer". Det er ingenting som heter "plastsofa" eller "syntetisk sofa" etc.

Har du noensinne vært i konfliktrådet? Eller pratet med jurist om reklamasjon ved bruktkjøp fra privatpersoner? Det er ikke så svart/hvitt som folk her ser ut til å tro. Denne saken kan ikke sammenlignes med at man har kjøpt en iphone og fått en murstein. Det er mange som tror at de kan gjøre alle slags kupp på nettet ved å kjøpe bruktvarer der annonsen ikke beskriver alle detaljer, men som aldri vil få hevet kjøpet pga mangelene ikke er vesentlige sett i sammenheng med hva man kan forvente til den prisen. At noe er slitt, er laget av billige materialer etc må kunne forventes når prisen er veldig lav. Har man hatt mulighet til å se varen før kjøp, men valgt å ikke gjøre dette, så teller det også i negativ retning i reklamasjonssaker.