View Single Post
Er flere faktorer som avgjør hvor stor nedtur man får av amfetamin. Det jeg selv har erfart er at inntak av mat og drikke, på lik linje som normalt, samt søvn vil redusere negative bivirkninger og negative etter-effekter. Mengde har også veldig mye å si ettersom de verste etter-effektene kommer som en konsekvens av overstimuli. Det er også veldig individuelt hvordan vi opplever en nedtur. Feks så hadde jeg en mye heftigere opplevelse av nedtur når jeg var i slutten av tenårene enn jeg hadde ti år etter. Dette har nok med å at jeg var mer bevisst på å spise godt og ikke gå for lenge våken.

Ang opplevelse av rus på sentralstimulerende er dette også ekstremt individuelt. Jeg kjenner flere som mener det er ritalin som gir best rus. Så vidt jeg har observert er det også ritalin folk flest misliker. Elvanse er blitt utviklet med tanke om å nettopp lage ett dextro-amfetamin preperat med mindre ruspotensiale.

Når det gjelder alle dere med adhd diagnose som sikter mot feks metamina fordi dere tror at det gir best rus, så vil jeg minne dere på hvor uheldig denne tilnærmingen er for deres egen del. Dere har en sjangse til å få en medisin som kan hjelpe til å forbedre livskvaliteten såpass mye at rus ikke lengre blir en nødvendighet. Selv om du har adhd så vil det ikke automatisk si at du har god terapautisk effekt av den medisinen som har mest rus. Det handler mye mer om å kjenne etter på effekten av medisinen du går på og hvilke effekt det har på de tingene som er problematisk for deg. Hvis du har for mye bivirkninger, ikke tilstrekkelig terapautisk effekt eller at adhd symptomene forverres (paradoksal effekt) skal dette være god grunn nok til å bytte legemiddel, så lenge du har brukt tilstrekkelig tid på å finne ut av virkning på medikamentet du går på. Bruk tid på å kjenne etter hva du vil forbedre med deg selv og hvordan medsinen hjelper deg med dette. Ett evig rus jag med reseptbelagte medisiner er ikke ett liv jeg ønsker ihvertfall.