View Single Post
Sitat av kriss Vis innlegg
Kjøpsloven regulerer alminnelige kjøp, dvs. omsetningen av formuesgoder i et nærings- eller privatforhold. For å avgrense kjøpslovens virkeområde peker loven på ytelsens art. Her digitale ytelser, loven regulerer kjøp. Hvis vil se rettsavgjørelser hvor slike ting har blitt avgjort tidligere, se

TFOLL-2012-167496




LF-1996-29 -


Jeg sier dog ikke at bestemmelsene er irrelevante, men det jeg sier er at du kan ikke påberope deg bestemmelsene i kjøpsloven som loven gjelder fullt ut, det trådstarter heller kan gjøre er å påberope seg ulovfestede kontraktsrettslige prinsipper som grunnlag for krav mot kunden.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg er helt med på at kjøpsloven sikkert ikke kan gjelde direkte. Men hvis du har tatt alminnelig obligasjonsrett, vil du finne at kjøpslovens sentrale bestemmelser ofte gjenspeiler prinsipper som gjør seg gjeldende, selv om loven ikke direkte kan anvendes. I et slikt tilfelle vil nettopp bestemmelsen i kjøpsloven tas til inntekt for at prinsippet gjør seg gjeldende også i en sak som ikke faller inn under loven.

Men dette avhenger selvfølgelig med hvilken bestemmelse du velger. Noen bestemmelser passer ikke godt for andre avtaler enn kjøp. Dette må selvsagt vurderes konkret. Men i denne saken antar jeg at prinsippene for avbestilling av en ytelse gjenspeiles godt i kjøpslovens bestemmelser.

Altså, det jeg mener å si er: Om du påberoper deg kjøpsloven eller de underliggende prinsipper, vil i praksis ikke gjøre noen forskjell. I teorien er det en forskjell, men denne kaster du fra deg i øyeblikket du forlater fakultetet. Det kommer først på spissen i tilfellet der prinsippet og loven ikke samsvarer.
Sist endret av 4Virtous; 18. oktober 2015 kl. 21:56.