View Single Post
Sitat av Indifferens Vis innlegg
Jeg har nylig fått diagnosen og ritalin, MEN jeg vil helst ha metamina pga mildere bivirkninger og selvfølgelig fordi det gir bedre effekt på symptomene mine.
Vil psykiateren min bli mistenksom dersom jeg ber spesifikt om metamina (etterhvert)? Kan jo finne på noe sånt som at en kamerat har god virkning av det eller noe. Hva tenker dere kan være lurt å si?
Siste jeg vil er å bli flytta over på concerta.
Vis hele sitatet...
Kommer an på forholdet du har til personen. Jeg snakker veldig åpent om slikt med min psykriater, men det er jo individuelt, og bakgrunnen din vil også ha noe å si. Kommer du inn første møtet og sier at du VIL ha noe med amfetamin i steder for methylphenidate så blir de nok mistenkelige.

Om du vil prøve noe annet anbefaler jeg deg å ta notater på bivirkninger og slikt med Concerta, og bruke det som argument for å prøve noe annet. Selv hadde jeg mage smerter, løs mage, måtte ofte på do, fikk vondt i hodet, irritabel, rare drømmer, og Concerta hjalp rett og slett ikke på det jeg trengte den for. Mulig det tar tid å finne det som hjelper og prøve ut forskjellige ting, men må bare pushe videre og si at du ikke får noe nytte av medisinen.

Som jeg vet så er det bare Ritalin og Concerta av de methylphenidate baserte midlene, og Elvanse av amfetamin midler, som er tilgjengelige i Norge uten registreringsfritak. Strattera er noe tull imo, ikke verdt det engang. Utenfor dette kan du søke på registreringsfritak om du vil ha metamina. Dette er litt vanskeligere å få noen til å gjøre for deg. Kreves vanligvis at du allerede har prøvd det som er tilgjengelig. Virker det ikke, så er det vanligere å få lov til å få dem som det kreves registreringsfritak på. Adderall er enda vanskeligere, siden det koster over 15,000kr for en resept, og det er enda sterkere med høyere risiko for misbruk. Du får bare Adderall XR i Norge, og for IR må du få det importert gjennom psykriater, noe som er ENDA vanskeligere. Det finnes også Desoxyn som er methamphetamine hydrochloride, men jeg har aldri hørt om noen som har fått dette i Norge. Det er vanskelig å få i USA har jeg lest, da navnet i seg selv medbringer dårlige assosiasjoner og det er utrolig få som produserer medisinen.

Mener selv at Adderall er utrolig mye bedre enn racemisk amfetamin. Adderall er ca 3:1 D-amp og L-amp, respektivt. Racemisk amfetamin NAF er 50%-50% D og L om jeg husker rett. Det er bare for mye L-amp for meg. Det er lenge siden jeg har sett veldig nøye på dette siden jeg har noe som virker, men D-amp skal ha størst innvirkning på euforia og mental stimulering, mens L-amp virker sterkere på nervesystemet i resten av kroppen. D-amp blir da foksuert mer på mental aktivitet og stimulering, mens L-amp stimulerer resten av kroppen og nervesystemet, som gjør at du føler deg mer fysisk aktiv og engasjert.

Om du knuser opp Adderall XR kulene så får du forresten Adderall IR i pulver form Ingen av stoffene er heller sammenlignbare mg for mg.