View Single Post
Skal komme med et forslag, selv om det sikkert ikke er den typen "mixing" du egentlig tenker på. Men, jeg begynte i hvert fall på denne måten, og føler det ga meg en veldig god forståelse av "kunsten" å få til en bra miks, uten å samtidig måtte lære seg hvordan man bruker et til tider lite intuitivt (syntes jeg i hvert fall, kanskje ting har endret seg) interface.

Prøv å mikse litt i en vanlig multitrack sound-editor. (lydredigeringsprogram på norsk?). F.eks audacity, som er gratis. Jeg har ikke brukt audacity noe særlig selv, men har brukt liknende programmer.

Lek deg litt med forskjellige låter du liker, eventuelt låter du "føler" kunne ha passet bra sammen. Prøv å jobb litt med forskjellige overganger, få låten som kommer inn til å matche den som går ut, både med tanke på rytme men også leke med harmoniene. Beat'en er ganske lett å matche når du bruker en sound-editor, siden du ser waveformen, men miksing handler jo om så mye mer enn det. Du kan utforske forskjellige filtere, eq osv.

Og plutselig sitter du der med en halvtimes miks som du sikkert selv er jævlig fornøyd med

(Også er det sikkert en gjeng med besserwissere som mener at dette ikke er "årntlig" mixing siden du ikke bruker skikkelig mikserutstyr og "mixebrett", men seriøst, du lærer deg mer om miksing på denne måten enn du kanskje skulle tro! )

Lykke til!