View Single Post
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Stormen Vis innlegg
Mitt inntrykk er at folk med dine lidelser ofte har en kjemisk ubalanse i hjernen som du/dere ikke kan noe for selv. Da vil ofte tankemønstere/thought-patterns, mental trening, etc. være til liten nytte.

Rent eksperimentelt er det også mange som snakker godt om effektene av MDMA i slike tilfeller; men det er i stor grad kontroversielt.
Vis hele sitatet...
Vil anbefale dette. At man har kjemisk ubalanse i hjernen er kanskje et inntrykk men det er også fakta. Selv har jeg moderat til alvorlig depresjon og sosial angst og tar escitalopram for dette. [LES: Dette er IKKE et helseforum og denne informasjonen kan være feilaktig, kliniske vurderinger skal gjøres av legen din, ta derfor dette med en klype salt, det er i tillegg overforenklet]. Teknisk skal dette gjøre at nevrotransmittere gjør jobben sin. Ved slike diagnoser tas ikke nevrotransmitterne opp effektivt nok av reseptorene i synapsen.

Man kan si det slik at glad-senteret av hjernen bare spiser kjøttet og ikke poteten og dermed får minsket ernæringsgrunnlag (les: det som gjør deg ''normalt'' (nevrotypisk) glad.). Medisiner skal hjelpe hjernen å spise potetene også.

Piller fungerer, det skal være snickers og twist. Men, det fungerer ikke på alle, noen må prøve flere typer. SSRI-medisiner har en tendens til å flate ut følelsesregisteret, lykkepiller er det ikke. Det gjør deg mer robotaktig og du blir mer likegyldig. Fortsett å bruk dem så lenge som legen din sier. Etterhvert vil du faktisk bli bedre om du tar dosen din hver dag.

Jeg har brukt siden 2013 og det er lenge siden jeg har vært i det humøret jeg er stort sett hele tiden nå. Man kan selvfølgelig bli sint og sur og lei men det går over ganske fort ift når man IKKE er på medisiner.

Jeg vet ikke hvordan din medisinske situasjon er, men jeg sier bare én ting:
IKKE lyv til legen din, det vil bare straffe seg. Men prøv å hold deg unna minefelt, leger har taushetsplikt men de har også meldeplikt.