View Single Post
Sitat av nudo Vis innlegg
Sitat av MissBaked Vis innlegg
Først, takk for alle svar. Selvom jeg er løgner setter jeg veldig pris på sannheten. Og sannheten er at jeg, nei jeg kommer nok aldri til å få et særlig større følelse spekter MEN jeg kan lære meg oppføre meg passende, lære meg å reagere riktig. Men aller mest må jeg slutte å ljuge/la vær å si ting, og spille spill. finne utveier. Jeg trenger en annen hobby, en som ikke går utover andre. Og ja, en prat med lege/terapaist må nok få gjort..
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Kan du ikke bare bli med i teater? Kanskje din noe intuitive tilnærming til livet er et understimulert talent?
Vis hele sitatet...
Fordi mange med dyssosial personlighetsforstyrrelse har en alvorlig hjernefeil (den fremre hjernebarken og amygdala er dårlig utviklet), og det er her følelser og impulskontroll sitter. Som du sikkert har sett, så har TS dårlig impulskontroll. Og jeg vet ikke hva TS skal utsettes for, før vi får en ekte følelsesreaksjon. Men antageligvis er det utrolig mye mer enn "oss normale". Og dette er den genetiske/biologiske delen av denne forstyrrelsen.

Mens hos den adferdsmessige delen av dette, har det veldig mye å si hvilken oppvekst denne personen med denne hjernefeilen har hatt. Har personen hatt en god oppvekst, så er sjangsen stor, for at personen blir en ok og lovlydig person. Selvsagt med et veldig avstumpet følelsesliv, men velfungerende.
De som har hatt en fæl barndom, der vold, missbruk og lignende har vært normen, så lærer ofte denne personen av dette, og blir omtrent slik selv. Da har du en person som et totalt badass, og klarer lite eller ikke å kjenne følelser for andres smerter. Og etter det jeg skjønner, så er det et sted innen for dette området TS er.

Og du kan bare glemme å lære personer med denne hjernefeilen følelser. Det ligger rett og slett ikke i hjernen dems. James Fallon har gjort mye forskning innen dette, og han er antageligvis en av dem, som vet mest om denne hjernefeilen. Det er et fint intervju med han her.

Ellers så prøvde en psykolog å hjelpe psykopater i et fengsel i Canada. Med det resultat at de ble stort sett verre. For da ble dem flinkere til å manipulere, og bruke andre til sin fordel.

Det verste tilfellet jeg vet om, er en figur med navn Richard Kuklinski, som måtte se på rotter spiste mennesker levende, for å begynne å føle frykt. Normale mennesker hadde normalt vært psykotiske, før han begynner å føle noe. Nå sier ikke jeg at TS er slik!

Jeg kjenner også en, der hans far truet familien med ladd hagle, dynamittgubber med fenghetter under sofaputer, han missbrukte en stedatter og mye, mye, mye annet helt sykt, og han satt en del år i fengsel etter dette ble kjent. Han har heller ikke lov, å være nærmere enn 50 m unna sin x-familie. Og han har også prøvd å lage trøbbel for andre også, med mere eller mindre hell.
Jeg hadde hans sønn som kompis en del år, helt til han kom med drapstrusler, og at jeg var psykopat. Og grunnen var, at jeg foreslo å spise kebab ute i parken (om sommeren og det var varmt), istedet for inne i en ny bil. Og denne figuren har jeg hatt en del under oppsikt, for han hadde bestandig ville øyne med kjempepupiller. Ei heller bryr denne figuren seg så mye, om det han gjør er på den ene eller den andre siden av loven, bare han drar nytte og profitt av dette. Og i ettertid har jeg også fått vist, at dette gjelder også å skade andre. Figuren er kjempesterk, og han har kastet folk i vegger, så dem har besvimt, for at dem ville være lenger på en fest enn det han ville+++

Ellers har jeg noen med over gjennomsnittet med slike fakter i min egen familie. Så jeg tror jeg kjenner litt igjen av "denne lusa på gangen" nå.