View Single Post
Drop City av T.C. Boyle

Vri av deg slipset og begi deg ut på en reise tilbake til simplere tider!

Drop City, boken, er løst basert på det ekte Drop City i Colorado på slutten av 60-tallet. Boken har den innledende handlingen sin i California, på en ranch hvor fritenkere og utstøtte samles for å leve sammen i et broderlig og søsterlig fellesskap. Vi blir kjent med hovedkarakterene Pan (Ronnie) og Star (Paulette) som sammen drar tvers over Amerika for å slå seg ned på denne gården. Vel fremme blir de kjent med de ulike karakterene som utgjør fellesskapet, fra de trofaste beboerne til helgeturistene som er der for å skaffe seg noen gode minner. Selvtalt oppstår det gnister i ny og ne når en rekke fremmede bor tett innpå hverandre over tid.

Boken er delt inn i to hovedhistorier, som innlemmes i hverandre mot de senere kapitlene. I den andre enden av Amerika finner vi Sess Harder, en hardhaus av en kar som har valgt å leve for seg selv i villmarkens Alaska. Han har bygget seg en hytte en 3 timers padletur fra nærmeste smålandsby. Sess er nå på utkikk etter en kone til å holde ham med selskap gjennom de kalde vinternatter.

Etter at det uunngåelige hender, Mannens (statens) inngripen i det frie liv som leves på gården, tvinges Drop City-beboerne å ta et valg: Vende tilbake til samfunnets materialistiske kvaler, eller begi seg ut på et nytt eventyr, etableringen av et nytt Drop City - Drop City North, i Alaska.

Vi følger ~30 entusiastiske hippier som gir alt for å klare seg i det ville nord. Det skal vise seg å ikke være den enkleste av oppgaver.

---

T.C. Boyle gjør en flott jobb med å gi de ulike karakterene sine egne personligheter og jeg fant meg selv engasjert i historien og lysten på å finne ut hva mer disse "utvalgte" hadde å finne på. Jeg leste boken på originalspråket, engelsk, og kom over en del litt tunge setninger som jeg måtte lese to ganger for å få fatt i meningen. Han er glad i å beskrive scenarioer med til tider litt vel intrikate ord.

En bok jeg ikke ville skulle ende. Gir terningkast 5 på grunn av denne tendensen til å overbeskrive enkelte hendelser, samt forfatterens noe manglende evne til helt og holdent forstå denne sagnomsuste subkulturen og til tider være litt repetitiv av seg.

Anbefales til alle som vil ha en pause fra den pulserende, mekaniske hverdagen!