View Single Post
Trådstarter
103
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Dette ble litt både og for min del. Du starter med personlige utfordringer, hoppe i strikk etc. Greit nok men det gir jo ikke noe til andre enn dere selv.

Ta med en narkoman på cafè? Du tror virkelig at et cafebesøk vil være en positiv opplevelse for den narkomane? Om du tenker på de mest slitne tiggerne som bor ute og lukter hest så veit de hvordan de ser ut og hvordan de lukter. De veit at de er nederst på stigen. Også kommer et par straitinger bort å skal frelse narkomanen over en kopp kaffe og et wienerbrød? Er du sikker på at dere setter narkomanen i fokus og ikke dere selv og deres behov for opphøyd altruisme?


Tenk over situasjonen sett fra den narkomanes ståsted. De sitter å skjelver og er syke fordi de ennå ikke har fått samlet sammen penger til ny friskmelding. Så kommer noen og ber dem med på cafè. Tror du virkelig det er cafebesøk som den narkomane ønsker? Og måtte forholde seg til fremmede mennesker, smalltalk på en cafe med fremmede mens hxn føler at alle i lokalet stirrer. Kanskje noen peker også. Eller kommenterer høyt nok til at dere alle hører det.

Gaver til folk på gamlehjem? De har alt de trenger. Bortsett fra selskap. Menneskelighet. Å bli behandlet som et helt menneske og ikke som "innlagt".

Slå av en prat med ensomme? Åssen finner du de ensomme? Har de en egen stil? Kanskje en lapp i pannen?

Gaver i postkassen til fremmede? Ååååhhh.

Dere ønsker å gjøre noe hyggelig. Men så gjør noe hyggelig da. Ikke hopp i strikk eller tro at dere gir livet mening med et besøk på et gamlehjem eller ved å fore en narkoman. Ensomhet og sjelelige skader løses ikke med varm bakst eller en eske med rød sløyfe på.


Foreslår at om dere virkelig ønsker å gjøre noe som setter spor og som virkelig er noe som verdsettes så start med å melde dere inn i feks besøkstjenesten til Røde Kors. Vær frivillige på varmestuene til Blå kors. Del ut matposer til fattigfolket i regi av slumsøstrene, blå kors, fattighuset etc. Frivillig arbeid vil virkelig glede mange - ikke bare massere deres ego.

Tenk langsiktig og forsøk å gi av deg selv og din tid i en lengre periode slik at du bygger en relasjon til mennesker som har det vanskelig. En lunsj, eller en gave blir for tamt. Det er ego massasje.
Vis hele sitatet...
Til det første du skrev: Personlige utfordringer har ingenting med å glede andre. Det har ingenting med hverandre å gjøre. og det er kun for min egen del at jeg har lyst til å utfordre meg selv og bygge opp mentaliteten min. Men istedet for å lage to forskjellige tråder skrev jeg det i en.

og ja, jeg tror et cafèbesøk eller at jeg bare setter meg ned å slår av en prat vil være positivt for dem. Når de sitter der å tigger og jeg kommer for å tilby dem og spandere mat om de er sultne. Hvorfor skal det være negativt? De tigger jo fra før av. Skal man også slutte å gi penger fordi de kan oppleve det negativt når det faktisk er det de spør etter da? Jeg har ei venninne som gjorde nettopp det samme, og han ble utrolig glad for at noen brydde seg. og han ble gledelig med. Om personen ikke ønsker å bli med, så får han bare si nei, og det går helt fint for meg. Det er hans valg om han vil eller ikke. Men jeg vet at mange ville satt utrolig stor pris på at noen viser at de bryr seg, når de hver eneste dag møter folk som velger å gå i en bue rundt dem. og så klart gjør vi ikke dette for vår egen del. Dette har jeg lyst til å gjøre for å kunne glede enkeltpersonen. og så klart blir jo jeg gledet tilbake ved å glede en annen. Men det er ikke det som er poenget.

Du kritiserer jo absolutt alt jeg har nevn her. Tydeligvis er ingenting av det jeg gjør hyggelig. Jeg studerer på universitetet og jeg har en jobb ved siden av. Jeg har ikke muligheten til å jobbe for røde kors eller andre frivillige organisasjoner selv om det hadde vært en flott mulighet. Derfor ønsker jeg å kunne gjøre noen småting som også kan glede istedet. Selv om det kanskje ikke er på samme måten, eller store tingen. Men det er bedre enn ingenting. og jeg blir skikkelig provosert av at du kan mene at jeg gjør det her for min egen del og ikke for andres. Jeg blir rett og slett helt paff av at du faktisk blir provosert av at jeg ønsker å glede andre mennesker...

og som jeg allerede har nevn har ikke disse utfordringene en shit med å gjøre noe hyggelig. Det er to helt forskjellige lister som ikke har noe med hverandre å gjøre. 1 for meg selv, og 1 for andre. og jeg vet veldig godt at jeg ikke løser alle problemer ved å dra innom et gamlehjem eller å gi mat til en narkoman. Men jeg kan faktisk ikke løse problemene dems! Da vil jeg heller gjøre det beste ut av det som jeg kan gjøre. og det er nemlig å spre litt glede.


Sitat av Arne_J Vis innlegg
Har vurdert selv å ta røde kors-kurs, og prøve å lære meg opp til å bli sendt til krigsherjede land og bli sanitær-soldat (medic).. eller hva det kalles. Det er nok en vag tanke, men kanskje det er noe for dere?
Vis hele sitatet...
Det høres veldig spennende ut. og en fantastisk og meningsfull jobb! Men jeg har allerede planer om hva jeg skal bli, og driver en utdanning nå Men takk for tipset!

OG det virker som du mener at hvis man skal gjøre noe bra for andre MÅ man ta det fult ut, ellers kan man like gjerne bare gi faen! For det er jo ikke noe hyggelig hvis man faktisk kunne gjort noe som er enda mer hyggelig.

Som sagt har jeg ikke mulighet til å jobbe innen slik frivillig arbeid. Skal jeg heller bare gi blanke faen og kun tenke på meg selv da?..
Sist endret av Endorfin; 22. mai 2015 kl. 20:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.