View Single Post
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Islam er en religion eller ideologi. Homofili er en permanent og medfødt egenskap ved et menneske. Du kan ikke sammenligne disse.

Å hate en ideologi er ikke noe problem. Er det negativt å være "naziofob"? Nei.

Å hate en seksuell legning, hudfarge, eller andre egenskaper ved selve mennesket, derimot, er det rasisme handler om.

Det er håpløst å plassere hat mot en ideologi i samme sekk som hat mot en menneskelig egenskap.
Vis hele sitatet...
Man fødes ikke med meninger eller religion. Det kan jeg støtte. Derimot er det forskjell på hvor massivt et individ utsettes for påvirkning til å bli muslim kontra for eksempel dyreverner. Men det mener jeg at de aller fleste muslimer rett og slett er det fordi foreldrene og de fleste rundt dem er det. Så om ikke medfødt, så er det tilnærmet uunngåelig. Det hadde selvsagt vært fint om de også ble utsatt for kritiske spørsmål om tro og islams regler, men slik er det ennå ikke i mange av landene hvor islam har stor tilhengerskare. Personlig kan jeg forstå at det er vanskelig for en som er født inn i dette å løsrive seg fra det.

Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Da får Khaled vise litt respekt og takknemlighet som får lov til å komme hit.

I tillegg er det provoserende å se hvordan folk som kommer hit som flyktninger reiser på ferie til hjemlandet sitt, eller sender sine barn dit fordi de blir for norske. Om man nettopp har blitt reddet ut av løveburet med riper fra løvens tann, så hopper man ikke tilbake i buret med en gang man har sjansen.

Dessuten har vi faktisk ikke råd til å fortsette som vi gjør nå, altså å importere analfabeter rett inn på NAV. En rekke av velferdsgodene vi har i dagens samfunn kommer til å forsvinne etter hvert. Vi har alt begynt med pensjonsordningene våre.
Vis hele sitatet...
Alle burde ideelt sett vise respekt og være takknemlige i Norge, men dette blir simplistisk. Mennesker som har levd under kronisk utrygghet, har traumer, er fattige og mangler grunnleggende utdannelse, blir (trommesolo) preget av det. Da er det ikke lett å komme hit blid som ei sol og skli inn i en velfungerende rolle som superinnvandrer som - hva ble sagt tidligere - spiller hardingfele og tar et hallingkast.

Det er en god del unge som er født her av foreldre fra Pakistan og andre land, som i noens øyne derfor burde klare å fungere bra siden de personlig ikke har opplevd traumene foreldrene har. Det er heller ikke uten gråsoner og problemer. Disse er ikke bare påvirket av miljøene som hersker i visse bydeler, men opplever at de dras mellom flere sett av regler, verdier og forventninger; der mor og far sier én ting, skolen en annen, mediene noe annet, vennene det motsatte, og samfunnet igjen har andre forventninger. Som om ikke ungdomstiden fra før var fylt av identitetskriser.
Og de vet at de er stigmatiserte. Og hvis de leser facebook-kommentarene heller enn nff (noe jeg tror de gjør), skal jeg love deg de ikke blir mer ivrige etter å kjempe for å bli en godtatt del av det norske samfunnet - for de kommer ikke til å tro at det norske samfunnet (som de faktisk er en del av) vil ha dem. Men det vil gjengledere og andre med skumle hensikter.

Forresten synes jeg ikke det er så sjokkerende at noen som ufrivillig har forlatt landet sitt vil dra dit når de har muligheten. Har det slått deg at mange har svært nær familie som er der? - Foreldre, søsken, venner...
Sist endret av Navle Loe; 22. april 2015 kl. 23:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.