View Single Post
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Jeg gir deg kun delvis rett her. Administrative kostnader inneholder også gjerne svært høye lederlønninger, og liketil bonuser for noen ledere. At enkelte "driver" innen veldedighet men egentlig bygger seg en karrière og samtidig samler inn betydelig private midler "direkte fra giverne" er i min verden et problem.

Ja man kan alltid si at kunnskap og dyktighet koster - men tror du ikke det hadde vært mulig å drive veldedighetsarbeid uten å ta brorparten av innsamlede midler ut i lønninger, bonuser, kostbare hotelldøgn etc? Hvofor skal de reise på første klasse, eller spise på restaurant for 3K per hode?

For meg så er disse folka sjeleløse mennesker som gjør seg fete og rike på andres ulykke. Og de outsourcer ofte feks tiggingen til selskaper som kan gjøre jobben billigst mulig slik at de kan ha høyest mulig profitt for seg selv. Resultatet av alt dette er jo mindre giverglede. All denne tiggingen som foregår pr telefon feks. Og når en samtidig akkurat har sett i uke og dagspressen hvilke biler og hjem sjefene har så føler ikke akkurat at en ønsker å bidra.
Vis hele sitatet...
At det finnes kyniske mennesker? Helt klart. Men i dag likestiller mange administrative kostnader med at noe er galt - men om man skal hjelpe flest mulig må man bruke penger på administrative ting som gjør at man kan forbedre potensiale.

Og outsorcing er ikke nødvendigvis galt. Alt spørs på hvordan ting er gjort. Om det finnes selskaper som kan gjøre samme jobben som du kan gjøre selv - men til en lavere pris. Så er det helt klart lurt å outsource - da får man jo hjulpet mer for pengene.

Jeg ser heller ikke noe negativt med å la folk ha mulighet for å bygge karriære på uhjelp. Om man har greie lønninger også her gjør man det mye mer attraktivt for flinke folk å jobbe i denne bransjen. Trolig vil man ikke kunne gi de like god lønn som i det vanlige privatmarkedet - men om lønningene i det minste er respektable i forhold til resten av bransjen betyr det at det er lettere å lokke til seg de dyktigste folkene.

Jeg tror det er veldig mange som kunne tenkt seg å jobbe med uhjelp om det bare hadde betydd å gå litt ned i lønn - og ikke å leve på luselønn.