View Single Post
Sitat av etse Vis innlegg
Nå vet jeg dette er litt off-topic, men la merke til at enkelte i tråden hadde litt klaging over administrative kostnader i frivillige organisasjoner - og angående dette har jeg sett en veldig god TED-talk: http://www.ted.com/talks/dan_pallott..._is_dead_wrong

Kort oppsumert tar den for seg hvorfor det faktisk er skadelig for frivillig arbeid å måle dem på hvor mange prosent som når de som trenger det, og hvorfor administrative kostnader faktisk ikke er en negativ ting i seg selv. Om man ønsker å gjøre store ting trenger man kapital. Ting som PR-kampanjer og lønn til dyktige mennesker som hjelper dem med å utette det de gjør koster penger - og selv om det ville vært fantastisk om alle som jobbet i slike organisasjoner hadde gjort det for luselønn, så er det ikke slik at alle er villige til å gjøre det med mindre de i det minste får en respektabel lønn.

Anbefaler folk å se den TED-talken da han forklarer poengene utrolig mye bedre enn hva jeg klarer i en liten post.
Vis hele sitatet...

Jeg gir deg kun delvis rett her. Administrative kostnader inneholder også gjerne svært høye lederlønninger, og liketil bonuser for noen ledere. At enkelte "driver" innen veldedighet men egentlig bygger seg en karrière og samtidig samler inn betydelig private midler "direkte fra giverne" er i min verden et problem.

Ja man kan alltid si at kunnskap og dyktighet koster - men tror du ikke det hadde vært mulig å drive veldedighetsarbeid uten å ta brorparten av innsamlede midler ut i lønninger, bonuser, kostbare hotelldøgn etc? Hvofor skal de reise på første klasse, eller spise på restaurant for 3K per hode?

For meg så er disse folka sjeleløse mennesker som gjør seg fete og rike på andres ulykke. Og de outsourcer ofte feks tiggingen til selskaper som kan gjøre jobben billigst mulig slik at de kan ha høyest mulig profitt for seg selv. Resultatet av alt dette er jo mindre giverglede. All denne tiggingen som foregår pr telefon feks. Og når en samtidig akkurat har sett i uke og dagspressen hvilke biler og hjem sjefene har så føler ikke akkurat at en ønsker å bidra.
Sist endret av frtoretang; 16. april 2015 kl. 00:12.