View Single Post
Sitat av iblis Vis innlegg
Sigma sin 500 brikke har ingenting med RGBW funksjonalitet å gjøre. Du kan lett styre hva som helst av RGBW moduler med både 300 brikken og 400 brikken. Problemet ligger i om de har lagt til GUI støtte for dette i programvaren.

Ta f.eks Vera som har full GUI støtte for Fibaro sin RGBW kontroller, men ikke Zipato sin. Kommandoene er akkurat de samme.

"Hacken" de gjør for å få Zipato sin RGBW kontroller til å fungere er å sende RAW z-wave kommandoer via LUA til modulen isteden for å gjøre dette via GUI.

Jeg må gjøre det samme med noen moduler i Indigo Domotics hvor jeg sender RAW z-wave kommandoer isteden for å bruke GUI. Det gjelder kun nye produkter hvor de ikke har hatt tid til å legge inn støtte for modulen enda. Tar som regel noen måneder så er de 100% støttet via GUI.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke være kjempebastant, men det ser ut til at "colorControl"-kommandoklassen (0x33) ble innført med z-wave plus (som er tett knyttet mot 500-chipen) – den er i alle fall rimelig ny, og langt fra alle bridger/gatewayer støtter den enda. Etter det jeg forstår dukker Fibaro RGBW-kontrolleren opp automatisk og lar seg styre med GUIen fordi den også kan kontrolleres som en rekke separate dimbare kanaler, i tillegg til at den støtter colorControl. Zipato sin RGBW-pære derimot, støtter kun colorControl for fargestyring. Vera har ikke enda implementert denne funksjonaliteten, og man må derfor kommunisere uten det vanlige abstraksjonslaget ved å sende instruksjoner som rådata. Det forutsetter så klart at noen har gjort litt reverse-engineering, men nå har jo noen gjort det slik at man kommer seg rundt det. Men som du sier, er det sikkert ikke lenge før det er bred støtte for funksjonen.