View Single Post
MaG9z's Avatar
Trådstarter
143
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men samtidig så er det ikkje gitt at eit sjølvmordsangrep mot israelsk militærmakt på Gazastripa hovudsakleg er motivert av religion, sjølv om det vert hevda, så slik statistikk er notorisk vanskeleg.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg kan være enig i at det ikke trenger å være religiøst motivert i alle tilfeller, selv om det er terrorangrep fra en religiøs gruppe, men fortsatt er nok en svært stor del av Islamske terrorangrep religiøst motivert.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Når det gjeld andre religiøst motiverte terrorangrep er vel bombing av abortklinikker og drap av abortleger i USA noko som er lett å komme på, som i det minste er delvis religiøst motivert. Kristne grupper i Afrika, t.d. Lords Resistance Army hevder og å vere religiøst motiverte, og har utført rimeleg grove brotsverk.
Vis hele sitatet...
Det er sant. Det har blitt utført terrorangrep fra alle de store religionene i verden, men hvis man legger sammen alle disse terrorangrepene, så er de ikke i nærheten av å komme opp til en brøkdel av terrorangrep utført i Allahs navn.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det står vel strengt tatt ikke i noen av dem, men det står i Hadith – samlinger av historier om hva Mohammed har sagt og gjort.
Vis hele sitatet...
Når jeg ser over det igjen, så tok jeg feil der, ja. Jeg misforsto hva det sto i teksten det gamle testamentet. Det står at hvis en i din nære familie prøver å overtale deg til å tilbe andre Guder, så skal du steine han/henne til døde.
Alt i alt så prøver jeg å få frem at det er veldig mye barbarisk i bibelen også. Takk for rettelsen.

Sitat av Provo Vis innlegg
Alt må tolkes, men doktrinen om at Koranen er Guds evige, ufeilbarlige ord nøyaktig slik han åpenbarte dem til Mohammed gjennom engelen Gabriel er nok definitivt en medvirkende årsak. I tillegg kommer doktrinen om at Mohammed var det perfekte menneske, og at alt han sa og gjorde bør etterfølges. Antall åpenbare motsigelser i og mellom Koranen og Hadith er færre enn i Bibelen, og det er avklart hvordan man skal løse dem; metoden kalles naskh og går ut på at det sist åpenbarte gjelder. Det er spesielt uheldig med tanke på at de fredelige Koranversene nesten alltid også er de tidligst åpenbarte, mens de voldelige kom senere. Så man kan godt si at tolkningsrommet i islam, i følge global konsensus, er vesentlig smalere enn i for eksempel kristendommen.
Vis hele sitatet...
Var ikke klar over at det er det sist åpenbarte som gjelder. Veldig interessant.
Sist endret av MaG9z; 1. februar 2015 kl. 13:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.