View Single Post
Hvilken: American Psycho, Bret Easton Ellis

Hva: Bok som enkelte forståsegpåere mener er noe man bør ha lest. Ganske spesiel bok med svært grafiske beskrivelser av vold og sex. Mye rare greier. Handler om en ung velstående narsissistisk finansfyr (Patrick Bateman) som har tørnet fullstendig(!!). Veldig mye beskrivelser av tiden det foregår i, og merkehelvetet som denne fyren lever i. Et helt kapittel om bandet Genesis, blant annet. Bra band, så det likte jeg

Hvorfor: Nysgjerrig etter å ha sett og hørt boken nevnt så mange plasser. Kjøpte den for mange år siden, men ikke fått rotet meg til å lese den før i fjor høst. Brukte ganske lang tid på den, for jeg har ikke vært spesielt flink å lese i det siste. Skal få sett filmen også. Christian Bale spiller Patrick Bateman, så det kan jo være bra. Han gjorde en god psyk mann i The Machinist ihvertfall.

Hvordan: Likte boken. Lurer fremdeles litt på akkurat hva som foregikk. Følte at grensen mellom Bateman sitt vanvidd og virkeligheten ble litt visket ut innimellom. Et vindu inn i en tullerusk manns verden på begynnelsen av nittitallet Ble litt overrasket over den detaljerte volden. Boken skal visstnok være/ha vært forbudt i noen land. En bok det er greit å ha lest.