View Single Post
Sitat av oPRE Vis innlegg
Det er flere loddebolter uten regulator som holder en temp på 380C. Det er rett og slett alt for høyt. Fikk en slik en på videregående, nå brukes den som rissepenn.
Vis hele sitatet...
Benytter sjansen til å kommentere en gammel post og. 380 grader er aldeles ikke for høyt, det er riktig temperatur for blyfritt loddetinn. Blyholdig loddetinn skal normalt loddes med rundt 350 grader, men det er bedre å ha litt for høy temp (på bekostning av loddespissens levetid) enn å ha for lav temp. Det er mye mer enn bare smeltepunktet til tinnet som spiller en rolle, tinnet flyter nemlig helt annerledes ved høyere temperaturer og det fungerer også som en slags margin for å sikre at alle deler ved loddepunktet når en kritisk temperatur om du lodder noe med høy termisk kapasitet.

Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Hei,

Jeg låner denne tråden litt jeg, har et spørsmål ang. loddespissene til en loddebolt på jobben.

Hvorfor blir de så fort svarte/brune? Jeg skiftet spiss for 1-2 uker siden og den er allerede blitt elendig, siden den har blitt så svart/skitten/.

Noen tips til hvordan jeg kan forlenge levetiden på spissene?
Vis hele sitatet...
Det vanligste er to ting eller kombinasjonen; for høy temperatur på loddebolten og at spissen står lenge med varme på uten at den er fullt dekt med et lag loddtinn. Hver gang bolten plasseres i holderen lenger enn sekunder skal den dekkes med et lag loddetinn, dette kan påføres direkte, for å forhindre oksidasjon (det brune).
Rens spissen ofte, og helst på en sånn type messing"svamp" (bilde 1) heller enn den vanligere typen vætet svamp (som forøvrig er spesiell til loddeformål, ikke bruk en annen type svamp) på bilde 2. Begge renser loddespissen men den våte svampen vil sjokke spissen mer med sin høyere varmeoverføringskapasitet og levetiden går ned. Rens aldri loddespissen med kjemikalier eller mekanisk, ihvertfall aldri mens den er kald. Det finnes loddespiss-rens som man dypper spissen nedi varm men den skal bare brukes når du har veldig mye korrosjon for den er veldig aggressiv.
Bilde 1
http://i01.i.aliimg.com/img/pb/125/774/482/482774125_719.jpg
Bilde 2
http://static.rapidonline.com/catalogueimages/Product/S85-0880P01WL.jpg

Feil type flussmiddel kan også ødelegge spissen, pass på å ikke bruke flussmiddel som er beregnet for annet enn kobber eller for bruk med loddelamper (rørlegger style) for de tar ikke nødvendigvis hensyn til loddespissen din. Det er flussmiddel i loddetinnet ditt, så her kan det også hende du har kjøpt feil type loddetinn rett og slett.
Sist endret av wanna-b; 23. november 2014 kl. 19:58.