View Single Post
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
731
I denne tråden ønsker jeg en konstruktiv diskusjon rundt konseptet borgerlønn. Er det noe å satse på — vil det i det hele tatt fungere? "Men, Olympic, hva er egentlig borgerlønn?", lurer du kanskje på. Det skal jeg prøve å forklare her.

Da jeg ble presentert for idéen ble jeg umiddelbart skeptisk. En garantert grunnlønn betalt likt til alle landets borgere, om det så være seg milliardærer som Christian Ringnes, jenta i kassa på Rimi, de narkomane, eller kompisen din som bare ligger på sofaen og drar seg dag inn og dag ut. Dette skal altså ikke være behovsprøvd, men en inntekt som tilfaller alle etter det universalistiske prinsipp, slik sett skiller det seg ganske kraftig fra de fleste trygdeordninger vi har i dagens velferdsstat, bortsett fra barnetrygd og alderspensjon. Ulike varianter av borgerlønnn har ganske bred appell på tvers av ideologier, og har blitt støttet av blant annet nobelprisvinnere i økonomi som: Milton Friedman, James Meade, Paul Samuelson, Herbert Simon, Robert Solow, Jan Tinbergen og James Tobin.

Så, hva er implikasjonene av dette, velferdssystemet vårt fungerer jo bra?

Verdighet
Først og fremst vil jeg trekke frem det jeg ser på som det viktigste poenget, et slikt system tillater i prinsippet alle å leve et økonomisk verdig liv. Som vi vet, penger er ikke alt her i verden, men det hjelper virkelig å kunne kjøpe seg mat og å ha en sikker basisinntekt. Nok en gang tenker man at diverse trygdeordninger tar seg av denne oppgaven, noe det faktisk til stor grad gjør, men det er et byråkratisk tungt og slitsomt system. Det er også et visst stigma knyttet til det å gå på trygd. Dette kan nok mange som har vært igjennom prosessen kunne skrive under på. Ved å innføre borgerlønnn er tanken at man kan kvitte seg med nesten alle trygdeordninger.

Frihet
En basisinntekt fører ikke bare til et verdig liv for de som av en eller annen grunn står utenfor arbeidsmarkedet, den vil også gi oss en frihet. Frihet til å finne en jobb som passer for hver enkelt, uten å måtte bli overvåket og skremt av at man kan miste trygder sin hvis man ikke tar den første og beste jobben som kommer. Tar man denne jobben, men passer ikke til den vil man risikere å gå igjennom hele prosessen med å motta trygd på ny, dette skaper det man kaller trygdefella. Frihet også til glede for likestillingen — det vil være lettere å skille seg fra ektefellen man har vært økonomisk avhengig av store deler av livet. Kort sagt: Frihet til å gjøre det som passer en best, uten å frykte økonomisk nederlag.

Hvorfor skal de rike få gratis penger?

Prinsippet er at borgerlønnn er en universalistisk rettighet, det bygger på at vi alle er verdt like mye, fattig som rik. Det finnes derimot varianter av borgerlønn som blant annet bygger på konseptet negativ beskatning

Folk vil slutte å jobbe

Ja, noen vil nok slutte å jobbe slik vi kjenner det, men de fleste som sniker seg unna lønnet arbeid klarer nok det allerede i dag. Det skal også huskes på at borgerlønnen ikke skal kunne la deg leve et ekstravagant luksusliv, men snarere fungere som en økonomisk trygghet. Det vil fortsatt være incentiver for å jobbe.

Utviklingen i samfunnet viser at stadig flere jobber blir automatisert, snart er det også adjø også til kassearbeiderne. Denne tendensen fører til høyere arbeidsledighet for de gruppene som allerede er i en marginalisert fase, nemlig de ufaglærte. Borgerlønnn kan gjøre det lettere for disse gruppene å finne noe de kan gjøre, om det så er å starte sitt eget selskap (noe som vil bli lettere siden man ikke vil trenge profitt med en gang) eller studere for å få seg en jobb som passer dem.

De utenfor arbeidsmarkedet gjør også ofte mye ulønnet arbeid, som husarbeid og å ta seg av barn og eldre. Dette er viktig arbeid som skaper store verdier (kalkulert til en verdi lik 24% av BNP i 2009) og som dermed fortjener sin lønn.

I Norge i dag er ikke dette viet stor politisk interesse, det er bare MDG og Rødt som har borgerlønn på sitt partiprogram, mens Venstre hadde det frem til 2013.

Det er mye mer jeg kunne skrevet og dermed sikkert mye viktig jeg har glemt. Jeg gleder meg til å høre deres tanker og innvendinger. Her er en liste med forslag til videre lesning for de som måtte være interessert i det:
*Basic Income Earth Network Norge
*Hvorfor snakker vi ikke om borgerlønn? Kronikk av Nanna Kildal, forsker ved UiB
*Money for nothing? Arguments for basic income, universal pensions and universal child benefits in Norway. Masteravhandling av Christian Petersen
*/r/basicincome FAQ
Sist endret av Olympic; 8. november 2014 kl. 17:03.