View Single Post
Jeg ser aldri hvordan man skal kunne få integrering til å funke om det å tilpasse seg bare skal gå en vei. Det vil rett og slett ikke gå - og det å tvinge folk til å måtte gi slipp på alle sine verdier vil alltid skape konflikt. Og om man følger med på debatten nasjonalt ser man at veldig mange mener at vi ikke skal tilpasse oss dem på noen som helst måte - men heller at de skal kunne tilpasse seg oss.

Det betyr uansett ikke at man skal akseptere alt som hører med deres kultur uten å stille spørsmål - det finnes en mellomting. Alt jeg etterspørr er at folk faktisk kan akseptere at folk er forskjellige. Og når de er vokst opp i en annen kultur har de et helt annet verdisyn enn oss.

Det er viktig å vite at flyktninger ikke er gjester. De fleste kommer ikke hit fordi de ønsker - men fordi de må for å kunne leve trygt. Dette er folk som ikke bare kan flytte en annen plass - eller tilbake.

Akkurat som i et kollektiv - når det flytter inn en ny person blir det vanskelig om alle de som bodde der fra før bare skal forventet at sistemann tilpasser seg dem uten at de tilpasser seg den nye personen på noen som helst måte. Det vil bare ende i konflikter - og om man bare kan være litt grei så blir alt så mye bedre for alle parter. Men det betyr ikke at man trenger å akseptere ting som at han f.eks. liker å spille høy musikk midt på natta.

I dette eksemepel: Folk ønsker å gå med religiøse plagg. Det skader meg på ingen som helst måte - så jeg ser ikke hvorfor det er så galt at de gjør det, så lenge de gjør det av fri vilje. At vi da skal stå å tvinge dem til å gå med mer vestlig klesstil fordi man mener at "du går med disse klærene fordi du er untrykket, og du tror du vil gå med de men egentlig er du bare indoktrinert av din kultur" blir helt merkelig. For vi kan jo si mye galt om den vestlige klesstilen og seksualiseringen av jenter også. Så for min del synes jeg folk egentlig burde få velge helt fritt hva de vil gå med i de fleste tilfeller.
Sist endret av etse; 5. september 2014 kl. 11:37.