View Single Post
En karriere som rusmisbruker og karriere som motorvognfører lar seg ikke kombinere. Det er et fritt valg om en ønsker å stå på feil siden av lovverket, men det får selvfølgelig konsekvenser.

En som misbruker alkohol tilfredsstiller heller ikke vilkårene for å ha førerkort. Vet ikke hva skoleflink ungdom har med debatten å gjøre, det er den manglende edrueligheten som blir vektlagt.
Vis hele sitatet...
Problemet er er at du argumenterer med teoretiske størrelser: "Alle som bruker hasj er rusmisbrukere" "inndragning av førerkort er ikke straff"

JO, det ER straff. I praksis er det straff, og det blir tullete å argumentere noe annet, uansett hvordan det helt bokstavelig er definert i lovverket. Spesielt når ikke de samme sanksjonene nyttes mot dem som drikker seg fulle i helgene.

En som misbruker alkohol er ikke skikket til å føre motorvogn, helt riktig. Men hva er misbruk? Og er det forskjellige kriterier for når bruk av alkohol og bruk av hasj utgjør et misbruk?

Fra myndighetenes side hevder man det. For alkoholmisbruk må det være en ukontrollert bruk, mens man hevder at "all bruk av illegale rusmidler er misbruk". Altså definerer man misbruk ikke ut fra den enkeltes forhold til rusmiddelet, men ut fra lovens definisjon av rusmiddelet.

Det vi må diskutere er om dette er greit: Er man skikket til å føre motorvogn selv om man har et annet syn på hva som er akseptabelt å bruke av rusmidler? Fører et evt. slikt syn til økt risikoatferd i trafikken (selv om vedkommende ikke har kjørt i rus)?

Jeg mener at det ikke er noen automatisk sammenheng mellom bruk av/syn på alternative rusmidler og økt risikoatferd i trafikken. Hvor skulle den komme fra? Hvis jeg mener at en lov på ett område er dum, og velger å bryte den, betyr ikke det at jeg mener at alle andre lover (som trafikkreglene) er dumme, og derfor også må brytes.

Det er åpenbart at politiet går utover sine fullmakter på denne måten. Å hevde at de bare gjør som de får beskjed om er tullete. Realiteten er at man prøver å straffe ett forhold (bruk av hasj) med lover som gjelder et annet forhold (ruskjøring). Det er ikke en rettsstat verdig.