Tråd: Gazastripen
View Single Post
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
@Provo, nå har du brukt ganske mye energi på å legge skylden for Palestinerenes elendighet på Hamas. Mange har påpekt at denne konflikten holdt på lenge før Hamas' tid, hvorfor ble ikke denne konflikten løst før Hamas oppstod? Fra å ha lest dine poster virker det som om den største insigelsen mot en varig fredsavtale er at Israel aldri vil inngå den med Hamas.
Vis hele sitatet...
Han legger skylden på forverringen av levekår på Gaza (og ikke "palestinerene") på Hamas, og det argumentet burde det være særdeles liten tvil om. Under Fatah har vestbredden siste 10 årene sett en forbedring av levekår og positiv økonomisk vekst, imens Gaza har hatt en dramatisk nedgang. Jeg er fortsatt delt på hva som er minst dårlige alternativet for Gaza langsiktig, men argumentet Provo fremfører her er korrekt.

Israel er jo også helt åpne på at den største innsigelsen deres mot en varig fredsavtale er Hamas, så det burde ikke være en kontroversiell påstand fra Provo's side heller. Dog, historien forteller oss at de nok finner nye innsigelser om det blir nødvendig. Det gir ikke noe komplett bilde av sannheten å fokusere utelukkende på det, men det er fortsatt korrekt.

Uansett er Hamas ikke en part jeg ville anbefalt forhandlinger med. De er ekstremistiske og stiller dermed i samme kategori som organisasjoner som vanligvis skremmer vannet av oss. Vi ser jo hva som skjedde med Libya etter at vi bombet landet for å hjelpe gærningene der, og vi ser hva som har skjedd i Syria og Irak. Vi vet at Egypt frivillig på egen hånd også opprettholder en blokade av Gaza. Det gjør iallefall at jeg er komfortabel med ideen om å nekte å forhandle med Hamas.

Det krever ikke allverdens med empati for å skjønne at å vokse opp i konstant frykt for eget liv, uten noen fremtid, uten rettferdiget, kan skape et slikt hat som kan få deg til å gjøre forferdelige ting. Så hvem er egentlig skyld i Hamas' tilblivelse? Vel, det er hvertfall ikke de sivile Palestinerene som må betale for det.
Vis hele sitatet...
Vel, drar man 15-20 år tilbake var situasjonene på Gaza og vestbredden rimelig tilsvarende. Rimelig like økonomiske utsikter og like nok muligheter til å få stabile samfunn opp på beina. Man kunne faktisk prate om "palestinerene" som en ting da. Nå er vestbredden ett ålreit nok sted og Gaza er ett helvete. Vi vet alle hva som utgjorde forskjellen; Hamas.

Så ja, jeg er enig i at man skal være veldig forsiktig med å legge skylden på sivile palestinere, men Hamas som organisasjon har fantes lenge. De er ansvarlige for at Gaza har blitt som det har blitt... og det regner faktisk ikke raketter over Israel verken fra vestbredden eller Hizbollah i nord. Kun fra Gaza.