View Single Post
Sitat av bo1e Vis innlegg
Jeg får det heller ikke helt til å stemme.. jeg tenker at med mindre de har hatt terroristene på telefonen og de sier de lurer litt på å dra hjem igjen, så kan jeg ikke skjønne hvordan risikoen plutselig kan ha blitt lavere. Det virker på meg å være rein gjetting og/eller ønsketenkning.
Vis hele sitatet...
Problemet ligger i at du har nøyaktig null forutsetninger for å vite hvordan de innhenter eller analyserer informasjon, med mindre du har jobbet sentralt i PST eller E-tjenesten selv. Når PST sier at de har grunn til å tro at trusselen er større eller mindre, mer eller mindre troverdig ser ikke jeg noen grunn til å betvile det, da det ikke er et åpenlyst motiv for at de skulle ønske å feilinformere befolkningen.

Det jeg derimot kan se, er en lang rekke argumenter for at de skulle ønske å holde befolkningen oppdatert på sikkerhetssituasjonen i Norge. Skulle et angrep finne sted og det i etterkant ble kjent at politiet hadde kjennskap til at det ville skje innen få dager ville det bli total slakt av hele politisektoren (ref Gjørv-kommisjonen.) I tillegg kan det ha en forebyggende effekt, og, som mange andre påpeker, at landet plutselig skulle rennes ned av bevæpnet politi uten at folk ble informert om hvorfor ville bare skapt forvirring og frustrasjon.