View Single Post
Jeg vet utrolig lite om det norske vinmonopolet, men jeg undrer over så mangt.

"Aktieselskapet Vinmonopolet er et norsk aksjeselskap eid av staten ved Helse- og omsorgsdepartementet." -Wikipedia.

Med tanke på de høye alkohol avgiftene vi har, skulle man jo tro at de prøver å forhindre at Norge skal bli et svært alkoholisert land. Men i det siste har jeg sett at flere av vinmonopolene har flyttet til mer sentrale beliggenheter, som f.eks. sentere. I Arendal har vinmonopolet nettopp flyttet fra en grei beliggenhet, men som ikke lå på en veldig salgs gunstig beliggenhet, men for noen uker siden så flyttet de ned på senteret midt i sentrum. Er dette kun for å reklamere for seg selv? Har de virkelig så makt at de kan gjøre hva de vil?

Personlig syns jeg det hele er veldig dobbelmoral og virker som de kun er ute etter penger. Jeg mener at hvis de skal forhindre salg ved å ha skyhøye avgifter, så er det ikke riktig å reklamere for seg selv ved å ligge så salgs gunstig som mulig. Ikke bare det, men unge mennesker vil jo da måtte gå forbi vinmonopolet og etterhvert bli vandt med det som en vanlig butikk.

Hva er deres tanker? Er det jeg som har et alt for negativt synspunkt og tar helt feil? Og er det egentlig noen måte man kan privatisere alkoholsalg på?