View Single Post
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jeg tror den idéen er garantert konk. For det første, så er det egentlig ikke så mange plasser en kan dyrke grønnsaker flest i Norge. Det samme gjelder matkorn innen rug og hvete.
En butikk pleier også å ha begrensninger på å få selge visse varer. Jeg har vondt for å tro, at en butikk klarer å hanskes med f.eks. 9 000 kg rug eller hvete eller en skål på 2 000 l melk.
Vis hele sitatet...
Er ikke mange som pasteurieserer sin egen melk, eller beharbeider sitt eget korn lengre, nei. Og ikke i de mengdene, i hvert fall! Den butikken hadde aldri holdt.

Det hørtes jo ut som litt av en velsmurt gård du har jobbet på da! Og, stor.. Mindre gårder er ikke så lett å gjøre profitable, men enkelte bønder tenker faktisk mer enn ti år frem i tid når de tar avgjørelser rundt drift, og får det til, egentlig uten subsidier. Creds til dem.

De det er kjedelig for er de som eier en skråning ytterst i en forblåst fjord, og vet at det ikke går uten statlig hjelp. Det ligger jo svært my stolthet og ære bare i gårdsnavnet og alle tidligere familiemedlemmer som klarte det. Ingen bonde vil abdisere fra sitt eget kongedømme, og jeg føler med dem i nederlaget det er å innrømme at de avslutter kanskje mange hundre år gårdsdrift. Og nærmeste by får lammekjøtt fra hvem vet hvor. får ikke forpaktet bort jorden, for det er for avsidesliggende. De føler jeg litt med, for vet ikke hva annet enn å flytte inn på 30kvm og nave, de skal gjøre?

Men i det store bildet burde det satses på at gårdsdrift burde hjelpes til å bli en bærekraftig industri, og SÅ kan subsidieringen trappes ned.