View Single Post
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Hei folks! Er det noen her inne som har sett filmen Limitless?

Den omhandler myten om at "man kun bruker 10% av hjernekapasiteten våres". Jeg skal herved prøve å forklare hvorfor jeg tror at myten er sann.

La meg ta som et eksempel en person som hører dårlig. Hvis du tenker over det, så hører ikke personen i prinsipp alle lyder lavere enn andre. H*n har vel generelt sett problem med å skille lyder og toner. Er det ikke dette som i bunn og grunn heter selektiv hørsel?

Jeg brukte kompisen min som prøvekanin og fant ut noe som jeg syntes var litt fascinerende:
Uavhengig av bakgrunnsstøy, lyder omkring osv så hørte han meg kun når jeg hadde store deler/hele oppmerksomheten hans. Jeg må innrømme at kompisen min er litt treig i huet, men nettopp dette fikk meg til å tenke:
Vis hele sitatet...
Her blander du først epler og pærer, deretter svikter sammenhengen mellom årsak og virkning.

Først; dårlig hørsel innebærer som oftest ikke at man hører alt på "lavere volum", men at man hører dårligere på noen frekvenser. Dette kan skyldes en mekanisk skade i øret, ødelagte eller mangelfulle nerver eller hjerneskader. Jeg har selv en nerve- eller hjerneskade som fører til at jeg har redusert hørsel for høye frekvenser. Resultatet er at jeg ikke hører konsonanter, noe som medfører at jeg vil høre at du snakker, men ikke forstå hva du sier.
Hvis jeg i tillegg konsentrerer meg om noe annet vil jeg noen ganger ikke oppfatte at du snakker til meg, men i støyende omgivelser eller hvis du hvisker vil jeg uansett ikke høre lydene.

Dernest, at kompisen din ikke får med seg hva du sier når han følger med på noe annet trenger ikke bety at han ikke bruker hele hjernen sin. Det kan også skyldes at de samme delene av hjernen benyttes til både å høre hva du sier og det han følger med på.
For å ta et banalt eksempel; hjulene på en bil brukes både til å aksellerere og til å bremse. At du ikke kan aksellerere når du bremser skyldes ikke at bilen ikke utnytter hjulene, men at de bare kan utføre en oppgave av gangen.