View Single Post
Sitat av Deftones Vis innlegg
Hvis han er så grei at han kjører så langt som 15 mil og 500kr for å hente meg, er ikke jeg som tar buss/fly for 2000kr og timer for å komme meg til England "grei" også? Er noe som heter å møtes på halvveien.
Vis hele sitatet...
Reiser du til England for å være grei med ham? Man skulle jo tro at du hadde litt lyst selv også..? Jeg betaler flere tusen kroner for å dra til England uansett. Hadde jeg hatt en venn der i tillegg hadde det jo bare vært enda gøyere. Jeg drar jo for min egen skyld, fordi jeg har lyst til å dra til England.

Jeg har selv venner spredt over hele Norge, og det blir en del reising. Man reiser imidlertid kun fordi man selv vil, ikke for å være grei med hverandre. Når reiser på besøk til noen på andre siden av landet, så er det for min egen del, fordi jeg tror det blir jækla kjekt for meg. Så får jeg heller stille som en flink vert og prøve å gjøre det like kjekt for kompisen når han kommer på besøk til meg. Vi fører da ikke regnskap over reisene. "Nå besøkte jeg deg, neste gang er det din tur til å besøke meg". Nei. Og i alle fall ikke (gud forby) "Nå er jeg grei og besøker deg, gidder du å betale halve flybilletten da?"

Jeg har kompiser som har besøkt meg oftere enn jeg har besøkt dem. Det er gjerne fordi de trives her jeg bor, mens de selv kanskje bor på mindre underholdende steder. Det er likevel de som legger ut på en slik tur, og må ta reisekostnadene selv. På den andre siden har jeg mange kompiser som jeg har besøkt flere ganger enn motsatt. Det er fordi de trives best hjemme, og jeg synes det er jækla kjekt å tilbringe tid der de bor. Og da er det jeg som må betale.

Kort sagt: din reise, dine utgifter.

Når det er sagt, så ville jeg også hatt litt tungt for å betale en kompis som krever penger for en slik tjeneste. Jeg hadde med glede betalt frivillig, men når ultimatumet er "Betal, ellers henter jeg deg ikke", så hadde jeg sagt "takk for tilbudet, men jeg fikser meg selv".

Når det kommer til mat og sånn, så er det vel veldig individuelt. Jeg vet at de godt voksne jeg kjenner, er vant til at verten står for alt. Altså at verten disker opp ferdigservert middag til gjestene, og rett og slett behandler gjesten som en prins. Jeg og mine venner, og - etter mitt inntrykk - den yngre garde generelt, liker å dele litt mer på det. Når jeg besøker - eller får besøk av - kompiser, så pleier vi å dele maten likt. Første vi gjør sammen, er gjerne å ta en tur på butikken og handle inn mat, så deler vi regningen, og samarbeider om å lage måltidene. En hakker, kutter og skjærer, den andre steiker og koker - for eksempel. Der får dere ha hvilken ordning dere vil. Men når det kommer til reisen, så er jeg meget klar på at det er ditt eget ansvar.

Selv om det var han som inviterte deg, så var det du som hadde lyst til å legge ut på reisen, og dermed du som må ta kostnadene for deg selv. Jeg ville selv fulgt listen jeg lagde over her. 1: planlegg med kollektivtransport hele veien. 2: dersom hentetilbud; aksepter og forbered godtgjørelse. 3: dersom betaling kreves; dropp driten og reis kollektivt likevel. Dersom du mener det nå er for seint, så får du heller huske på det til neste gang. Jeg regner med du har invitert ham til Norge?

Jeg mener altså at dere begge har feil innstilling her. Jeg henter med glede kompiser på flyplassen når de besøker meg, selv om det er en lang tur. Vederlagsfritt, selvfølgelig. Og jeg stikker gjerne en seddel i lomma på dem når de henter meg på flyplassen hos dem. At han krever penger, og du vil gni på kronestykkene, høres bare feil ut fra begge parter. Nå har jeg jo sagt at jeg heller ikke ville betalt en kompis som krevde penger, men måten det virker som om du ser på reisen din som veldedighet, gjør at jeg reagerer likevel.

Håper i alle fall dere blir enige, og at du får en fin tur til England åkke som!

Edit: Det tok såpass lang tid å skrive dette innlegget at jeg ikke fikk med meg de siste 10 innleggene som kom her... Ser det ble litt gjentakelse her da, men det får gå.
Sist endret av Realist1; 23. april 2014 kl. 02:54.