View Single Post
Sitat av Mith Vis innlegg
Brukerbetaling heter det når man må betale for offentlige tjenester direkte. Så gratis helsetjenester finnes selvfølgelig ikke, men det finnes offentlige tilbud uten brukerbetaling, selv om det svært ofte er egenandeler på helsetjenester. Det er med andre ord ingen diskusjon, det er bare konstatering av fakta.

Grunnen til at det er viktig å kunne de riktige ordene er at et google søk på "gratis helsetjenste" og "brukerbetaling i helsevesenet" gir jævlig forskjellige treff, så hvis man faktisk skal lære noe av å google så må man google de riktige ordene og vite hva de betyr, for det er ærlig talt jævlig uinteressant hva resten av Norge definerer som "gratis" hvis man vil ha fakta på bordet.
Vis hele sitatet...
Jasså, det er ikke gratis, men "uten brukerbetaling"?

.....Definisjonen av gratis ihht http://no.thefreedictionary.com/gratis :

gratis complimentary, free, gratis, gratuitous ('gɾɑːtɪs)
adjektiv
som en ikke trenger betale for
Vis hele sitatet...
Du bruker med andre ord definisjonen på ordet gratis for å forklare hvorfor jeg driter meg ut ved å omtale avrusning som gratis?

Sitat av etse Vis innlegg
uff, sånne som deg ødelegger hele debatten. Du forenkler et stort problem så mye at man ender med feil konklusjon. I hvilken måte er det selvforskyld og i hvilken grad? Ja, det er ingen som tvinger i deg rusen - men om du har hatt det så jævelig at det var den eneste mulige løsningen du så for å flykte fra problemene, er det virkelig så veldig selvforskyldt lenger?

Og det eneste du gjør her er å peke finger? Hva hjelper det å stå å peke finger å si hvem sin skyld det er at man har slike problemer? Jeg ser ihvertfall ikke at man løser noe som helst med det. Man får mye mer ut av en mer løsningsorientert debatt enn om man bare skal bruke tid og ressurser på å skylde på hverandre.
Vis hele sitatet...
Jeg er selvfølgelig enig i at ovenstående innlegg var meningsløst og lite konstruktivt.

Men det er i mine øyne en ganske relevant diskusjon som de fleste ikke tør ta i med ildtang: Hvor selvforskyldt er egentlig narkomani?

Det er selvsagt ikke et bevisst valg, slik Inge90 gir uttrykk for. Men det er i mine øyne like tåpelig å sidestille narkomani med eksempelvis kreft. Det kan vi vel enes om?

Å få en bedre forståelse for mekanismer og årsaker til at folk blir narkomane tror jeg hadde vært i alles interesse, men så fort en avviker fra "narkomane er offer for en sykdom" så forsvinner sakligheten veldig fort og en blir flamet av moralens voktere.
Sist endret av Tøffetom; 10. april 2014 kl. 16:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.