View Single Post
Sitat av cos Vis innlegg
Det er vel ikke snakk om allmenn tilgjegelighet, men allmennfunksjon. Ifølge deg så må alle private sider, bygges om for at man ikke skal diskriminere mennesker med nedsatt funksjonevne, (LOV-2008-06-20-42-§2).

Dermed må jeg bygge en fullstendig brukervennlig side for å dele familiebilder med min bestemor i gokk, fordi jeg ikke kan passordbeskytte siden for å forhindre at den blir offentlig tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser det jeg skriver en gang til, så vil du se at jeg poengterer at forskriften etterhvert vil gjelde mer eller mindre alle, forruten privatpersoner. Jeg har aldri nevnt at den vil gjelde privatpersoner, men har et firma en hjemmeside, så vil forskriften gjelde. Unntakene blir typisk firmaer a-la Otta Fisk og Diesel hvis de ikke har en hjemmeside.

Facebook-eksemplet mitt var heller en liten avsporing til en lovendring som skjedde for en stund siden, som gjorde det mer spesifikt hva som blir å omtale som private ytringer, blant annet. Ikke helt relatert til dette

Eller for å si det som difi sier:
Kravene om universell utforming gjelder for private og offentlige virksomheter, lag og organisasjoner som bruker nettsteder eller automater som hovedløsning for å henvende seg til allmenheten.
Vis hele sitatet...
Enda mer detaljert her:

http://universellutforming.difi.no/r...v-gjelder-hvem

Så forskriften vil gjelde mange, og nettopp derfor er kravet om at "alle" løsninger først satt til å gjelde om 8 år
Sist endret av Ueland; 3. april 2014 kl. 22:20.