View Single Post
Trådstarter
16
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Jeg har i alle fall hatt utrolig mye mer bruk for spansk enn jeg har hatt for andre obligatoriske fag (kunst og håndtverk for eksempel). Dersom du kun klarer å bruke språket til å bestille mat på en restaurant etter tre år med undervisning er det enten noe galt med læreren, undervisningsplanen eller din egen innsats i faget.

Hvorvidt det egner seg som et obligatorisk fag eller ikke har jeg ikke noe fasitsvar på, men jeg skjønner ikke hvorfor noen mener at et tredjespråk er mer ubrukelig enn andre obligatoriske fag. Dersom man har lyst til å reise ut i verden når man bli voksen kan det virikelig være lønnsomt å kunne litt mer enn bare engelsk.
Vis hele sitatet...
Da er det noe galt med lærerene alle jeg kjenner har hatt. Jeg vet ikke om noen som kan ha en virkelig intellektuell samtale med en spansk/tysk person. Dette etter 5 år undervisning! Tror mye av problemet ligger i at man sjelden, eller aldri bruker tredjespråket i hverdagen. Engelsk og norsk derimot bruker vi hver eneste dag, hele tiden I tillegg tror jeg at 4-5 timer mer matte eller annet fag i uka vil hjelpe mer enn de få gangene man er på ferie. (Såklart forutsett du ikke jobber med f.eks service eller andre yrker som kan kreve flere språk.) Poenget mitt er ikke å fjerne fremmedspråk, men la det være et valgfag. Enten bare på VGS, eller både VGS og U-skole.