View Single Post
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Du har helt rett i at praksisen rundt ulovlig innførsel av reseptpliktige legemidler har vært å destruere/returnere pakken. Det eneste jeg kan se her er at politiet har følt trangen til å sette et eksempel. Det står heller ingenting om kvinnen prøvde å ta saken til retten, sjansene er store for at boten hadde blitt fjernet eller redusert med mindre politiet virkelig kunne argumentere for denne uortodokse reaksjonen på denne typen lovbrudd.
Vis hele sitatet...
Akkurat, hadde denne saken blitt prøvd for rettsystemet hadde den aldri holdt, men politiet og toll gjør stort sett som de vil. Jeg var nede på politistasjonen i dag for å forhøre meg om det var noen mulighet for at noe slikt kunne skje med meg hvis jeg prøvde å importere et legemiddel. Jeg var høflig og forklarte at jeg hadde snakket med de i legemiddelverket som lager lovverket for legemidler og narkotika, og sa at hun jeg snakket med hadde doktorgrad i farmakologi og skriftlig hadde bekreftet at dette stoffet ikke gikk under narkotika. Jeg ble møtt med (litt omskrevet, men innholdet er omtrentlig likt) "Det kan jeg ikke uttale meg om, men vi tar alt som ser mistenkelig ut og destruerer det", hvorpå jeg spurte om hvordan jeg på forhånd kunne avgjøre om jeg eventuelt ville gjøre meg skyldig i en kriminell handling, og i så fall hvorfor. Jeg sa også at det var et viktig prinsipp i en rettstat at lovverket var forutsigbart, og spurte om hvor jeg skulle henvende meg for å få vite om noe var lovlig eller ikke, om ikke på politistasjonen. Da fikk jeg på en "fin" måte klar beskjed om å dra meg til helvete ut derfra. Kroppspråket til betjenten viste at han "brysket seg opp" (frem med brystet, en hånd på batongen) som i "hvis du ikke forsvinner NÅ blir det trøbbel". Jeg ristet på hodet og gikk...

Jeg ble ikke sjokkert av at de "vanlige" betjentene var såpass likegyldige til lovverket, men jeg ble ærlig talt overrasket over at de ikke kunne fortelle meg hvor jeg skulle henvende meg for å få et svar på om en handling var ulovlig eller ikke. Jeg presenterte to stykker motstridende informasjon (en fra legemiddelverket, og en annen der politiet hadde bøtelagt en kvinne med 5000,- for ti tabletter) og lurte på hvordan jeg skulle forholde meg til det.

Det triste er at hun som ble tatt sikkert bare betalte boten og gikk ut fra at politiet har rett, men jeg er rimelig sikker på at hun hadde blitt frikjent i alle rettsinstanser. Det irriterer meg grenseløst at politiet får lov til å holde på slik.

Det dreier seg egentlig ikke om sjokolade, men om tilfeller der politiet og tollvesenet setter seg over loven. De kan i praksis gjøre som de vil, og vanlige folk har ikke kunnskap eller ressurser til å motsette seg misbruken av makt som vi har gitt til disse.

Det finnes selvsagt fornuftige og bra politifolk og, men de jeg møtte i dag var definitivt ikke opptatt av "lov og rett". Jeg ble kastet ut av politistasjonen fordi jeg spurte om en potensiell handling var lovlig. Det er sykt, og hører hjemme i Nord-Korea og politistater.

Ellers må jeg si at hun hos legemiddelverket var veldig hyggelig, hjelpsom og ekstremt dyktig (på farmakologi), og dessuten hadde hun full forståelse for at det var så å si umulig for en vanlig person å forstå regelverket slik det var i dag. Ris til politiet, og ros til statens legemiddelverk

Hva kan man gjøre med et politi som tar seg til rette og ikke bryr seg om det lovverket de er satt til å forvalte? Er de bare kunnskapsløse, eller er det en slags markering av at de skal slå hardt ned på alt de synes er feil, uansett om det er lov eller ikke?

Sitat av Flue Vis innlegg
Da beklager jeg at jeg sprer feilinformasjon! Skal slutte å uttale meg om ting jeg tydeligvis ikke vet noe om. Grunnlegende kjemikunnskaper har jeg, men tolkning av lover og regler er jeg tydeligvis dårlig på...

Når jeg endelig trodde jeg hadde forstått loven, så hadde jeg ikke det likevel.



Tolket dette som at et stoff måtte være en av de 10 gruppene nederst i loven og ha psykoaktiv effekt, eller at selve stoffet må være oppført på lista.

Hva er da poenget med å ha med de 10 gruppene nederst i loven hvis de likevel dekkes som følge av narkotikalista?

Da har jeg lest nøye gjennom loven flere ganger, og med mindre jeg har trippelmissforstått og mindfucka meg selv kraftig, så vil jeg si at loven er relativt vag likevel. Trekker meg fra diskusjonen nå da jeg ikke har noe konstruktivt å komme med...
Vis hele sitatet...
1) Du har forstått loven riktig (bekreftet at legemiddelverket)
2) Loven er godt mulig å misforstå (bekreftet av uenighetene om hvordan det skal tolkes her)
3) Vag er den kanskje ikke, men den er komplett umulig å forholde seg til for normale mennesker uten å først ringe legemiddelverket. Problemet er at politiet (og tollvesenet) tydeligvis gir en blank F i hva som er lov og ikke lov, og bare destruerer alt de kommer over som kan minne om en pille uansett. Jeg har fått bekreftet at f.eks etizolam ikke er et "narkotika" (tulledefinisjon), men likevel fortsetter politiet å bøtelegge i vilden sky uten noen form for hjemmel i lovverket. Hvordan kan politiet forvente at andre respekterer loven, når de ikke respekterer (eller forstår?) den selv...?
Sist endret av phish; 1. april 2014 kl. 21:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.