View Single Post
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Et interessant spørsmål som freaksa burde kunne svare på.

Det er jo tydelig slik i Norge at forsikringsselskapene har fritt fram med å kunne ta hva de vil for å forsikre biler sålenge du er ung. Særlig under 20. Jeg har sett på flere ulike biler og forsikringene er rimelige skamdyre, for å teste dette har jeg benyttet https://www.finansportalen.no/Forsikring/Bilforsikring. Dette er en kalkulator der du fyller inn ulik informasjon også henter den prisforslag fra en haug av forsikringsselskaper.

Så, over til spørsmålet. Er det vits å ta full kasko på en bil som har markedspris på under 100k?

La oss ta et eksempel:
Saab 9-3 2004 modell med 2.0TS Aero Aut ( Dvs. år: 2004, 2.0L (TS - Turbo sports edition) Automat Tiptronic 150 hk) - Billigste kasko på denne er ca 33k i året for en 19 åring. 35k i året for en 18 åring.

Selvfølgelig er dette mye motorkraft, men bilen får man jo for godt under 100k, de går jo gjerne for 70-90k. To år også har man betalt mer i forsikring enn det man ga for bilen.
Tar man delkasko så blir det 16k for en 18åring og 15k for en 19åring.
Parametrene for disse verdiene er: 10k km kjørelengde, 6k egenandel, 20% bonus.

Hva tenker freaksa? Dette var jo selvfølgelig bare ett eksempel med EN bil, med spesifikke parametre og postnummer fra nord i landet. Det varierer jo svært, men jeg regner med det er visse likheter over hele landet i snitt.